Ręka W: |
|
West | North | East |
South |
1 ♥ | pas | ||
2 ♥ | 2 ♠ | pas | pas |
? |
Wypowiedzi ekspertów przetÅ‚umaczyÅ‚ z niemieckiego - Krzysztof Simm
Panel prowadzi Claus Daehr.
Punktacja:
Kontra = 10, 3♥ = 4, 2 BA = 2, 4♥ = 1
Porozmawiajmy...
ZacznÄ™ od najgorszej odzywki - „pas”
LicytujÄ…c 2♥ byliÅ›my przekonani, że kontrakt ten wygramy, gdyż nasze podniesienie jest wyjÄ…tkowo solidne: 10 PC + 1 pkt za dubletona = 11 pkt. SiÅ‚a 11-12 pkt przeliczeniowych to strefa inwitu. W swych wypowiedziach uwzglÄ™dniali ten fakt niektórzy z ekspertów, uważajÄ…c iż 2♥ byÅ‚o niedolicytowaniem. Tak wiÄ™c 8 lew na kiery jest niemal pewne, a bilans mamy na lew 9 i przy statystycznych rozkÅ‚adach należy nam siÄ™ zapis 140. PasujÄ…c, nawet jeÅ›li 2♠ zostanie przegrane bez jednej, weźmiemy tylko 100. W meczu różnica niewielka, w turnieju ogromna. Jestem przekonany, ze pasujÄ…c na 2♠ zgadzamy siÄ™ na „zero”. Ta sytuacja nie budzi żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci ekspertów – wszyscy licytujÄ… dalej. Ale nawet w wÄ…tpliwej sytuacji typu „wznowić, nie wznowić” skÅ‚aniać siÄ™ należy do aktywnej licytacji, zwÅ‚aszcza w turnieju par. Znane jest powiedzenie: W turnieju niekiedy warto, a nawet trzeba, wystawić siÄ™ za 500, by wziąć ewentualnie 100 (kiedyÅ› porozmawiamy zapewne o takich sytuacjach).
A wiÄ™c licytujemy, a nasz podstawowy wybór jest miÄ™dzy kontrÄ… a 3♥.
Modelowa rÄ™ka na 3♥ wymaga 4 atutów. Przy dziewiÄ™ciu atutach przepchniÄ™cie do 3♥ jest dosyć bezpieczne, zwÅ‚aszcza przed partiÄ…. To bezpieczeÅ„stwo obiecuje nam zasada lew Å‚Ä…cznych. Ci co nie sÅ‚yszeli o tej zasadzie, niech przeczytajÄ… np. książkÄ™ „Czy licytujesz wyżej, ekspercie” albo „Jak walczyÅ‚em z prawem lew Å‚Ä…cznych”. W każdym razie z zasady tej wynika, że jeÅ›li majÄ…c 9 atutów przegramy 3♥, to jest niemal pewne, że przeciwnicy mieli do wygrania częściówkÄ™ wÅ‚asnÄ…, np. tu 2♠ . Tak wiÄ™c, nawet jeÅ›li przeciwnicy nas skontrujÄ…, to zapiszÄ… tylko 100, majÄ…c do wygrania grÄ™ wÅ‚asnÄ… za co najmniej 110.
Czy w omawianej sekwencji kontra ma charakter karny czy też wywoławczy?
Ani karny ani wywoÅ‚awczy. Wskazuje nadwyżkÄ™ miltonowÄ… w równym ukÅ‚adzie. Nie ma sensu kontrowanie 2♠ z figurami atutowymi pod rÄ™kÄ… rozgrywajÄ…cego. RozgrywajÄ…cy skorzystaÅ‚by z tego ostrzeżenia i wyimpasowaÅ‚ nasze figury do granic możliwoÅ›ci.
Przykład
♠ K W x x ♥ K x x ♦ D x x ♣ W x x
Gdy z powyższÄ… rÄ™kÄ… podnosimy 1♥ do 2♥, wszystkie nasze figury maja statystycznÄ… wartość 10 PC. Ale, gdy przeciwnik z lewej zgÅ‚osiÅ‚ 2♠, nasze figury pikowe podwyższajÄ… bilans, ale... - przeciwnikowi, zwÅ‚aszcza gdy poinformujemy o nich kontrÄ…. Kontrowanie 2♠ byÅ‚oby dużym bÅ‚Ä™dem!
LicytujÄ…c z tÄ… rÄ™kÄ… 2♥, mieliÅ›my peÅ‚ne prawo myÅ›leć, iż je wygramy i to raczej bez trudu – mamy aż 10 PC. Gdy usÅ‚yszeliÅ›my 2♠ oraz pas partnera informujÄ…cy o braku nadwyżek wiemy, że nasze 2♥ raczej byÅ›my przegrali (piki straciÅ‚y na wartoÅ›ci), zapis wziÄ™liby przeciwnicy. Ale teraz znów pojawiÅ‚a siÄ™ nasza szansa na zapis; 2♠ być może zostanie przegrane, zwÅ‚aszcza jeÅ›li nie ostrzeżemy przeciwnika kontrÄ… o zÅ‚ym podziale atutów.
Zapamiętaj
W omawianej sekwencji kontra ma charakter kooperacyjny, wskazuje nadwyżkÄ™ i fit tylko trzykartowy. OstatecznÄ… decyzjÄ™ oddajemy w rÄ™ce partnera, który może zamienić jÄ… na karnÄ… (w turnieju zapis 200 bÄ™dzie bliski maksa), znieść w 3♥ albo zgÅ‚osić kolor boczny, gdy w kontekÅ›cie dotychczasowej licytacji dojrzy szansÄ™ na koÅ„cówkÄ™.
Oto kilka przykÅ‚adów kontry nadwyżkowej:
a)
West | North | East | South |
1 ♥ | ktr. | ||
pas | 1 ♠ | 2 ♥ | ktr.* |
Druga kontra nadal jest wywoławcza, wskazuje nadwyżkę i tylko 3 piki (z czterema pikami - podnosimy piki z bilansu).
b)
West | North | East | South |
1 ♥ | pas | ||
1 ♠ | 2 ♣ | pas | pas |
ktr* | |||
* - nadwyżkowa (kooperacyjna) |
West | North | East | South |
1 BA | 2 ♣ | ||
pas | pas | ktr.* | pas |
* - nadwyżkowa, wywoławcza |
I przykłady kontr karnych:
a)
West | North | East | South |
1 BA | pas | ||
pas | 2 ♣ | ktr. | pas |
* - karna, bo nasze wartości treflowe są za treflami przeciwnika |
b)
West | North | East | South |
1 ♠ | pas | ||
2 ♠ | 3 ♦ | ktr. | pas |
* - karna, bo nasze wartości karowe są za karami przeciwnika |