<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Władysław Izdebski
SPRAWDZIAN 11
KtórÄ… rÄ™kÄ™ ma partner?
1)
W
Ty
E
Partner
1   pas
 1 BA pas
2  pas  pas  ktr.

a) ♠
D W 9 4   K 10 7 6   6 5 3   A 8
b) ♠ A D 7 5   K D 3 2   5   ♣ D W 6 5
c) ♠ A D 4   9 7 6 5 3   4 2   ♣ K D 8
d) ♠ 10 7   A D 5 4   A W 5   ♣ K 10 4 2

Nim przejdziemy do powyższej sekwencji, porozmawiajmy o tego typu sytuacjach szerzej.
a) Gdyby licytacja biegła na przykład tak:
 W          N          E           S
1♠          pas      1BA       pas
2♠          ktr.

sytuacja N byłaby mało komfortowa. Obaj przeciwnicy licytują, nie ma żadnej gwarancji, że odpowiadający (E) ma jakikolwiek fit w kolorze pikowym. Może mieć singla, a nawet renons pik i długości w trzech pozostałych kolorach. Wybieranie się w tej fazie licytacji na poziom trzech, byłoby bardzo niebezpieczne. Kontra w powyższej sekwencji ma charakter karny, wskazuje trapping pasa.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja po takiej sekwencji zdarzeń:
b)
W           N           E           S
1♦ 
        pas       1BA       pas
2♦ 
        ktr.

OdpowiadajÄ…cy (E) nie zgÅ‚osiÅ‚ koloru starszego, a tym samym ma 7 lub wiÄ™cej kart w kolorach mÅ‚odszych. Jest niemal pewne, że przeciwnicy majÄ… co najmniej osiem kar na poÅ‚Ä…czonych rÄ™kach. W Å›wietle powyższego mamy niemal pewność uzgodnienia przez nas koloru starszego. Wiemy też, że siÅ‚y obu stron sÄ… w miarÄ™ wyrównane: E zgÅ‚osiÅ‚ nieforsujÄ…ce 1BA, a W nieforsujÄ…ce 2
. Ponadto możemy poszukać koloru uzgodnionego zaledwie na poziomie dwóch. Wszystkie te okolicznoÅ›ci prowadzÄ… do wniosku, że kontra musi mieć charakter wywoÅ‚awczy!
Zapamiętaj!
1. Po otwarciu w kolor starszy, w sekwencjach:
W            N           E           S
1
/♠        pas       1BA       pas
2
/        ktr.

kontra N jest karna, wskazuje trapping pasa.


2. Po otwarciu w kolor młodszy, w sekwencjach:

W           N           E           S
1
/♦       pas        1BA       pas
2
/♦       ktr..

kontra N jest wywoławcza.


Nieco inaczej wyglÄ…da licytacja z pozycji S, np.:
W           N           E           S
1
/♠        pas      1BA       pas
2
/        pas      pas         ?

Nawet po otwarciu w kolor starszy, kontra S jest wywoławczą, gdyż karna, a więc z opozycją w kolorze przeciwnika w "cięciu", byłaby działaniem nielogicznym. W praktyce taka kontra wywoławcza będzie jednak rzadkim ptakiem, zwłaszcza na 2, gdyż wpycha nas na poziom trzech w sytuacji, gdy możemy spotkać się z misfitami.

Uzbrojeni w tę teoretyczną wiedzę, możemy już szukać odpowiedzi na tytułowe pytanie.

Nie jest to rÄ™ka (b), gdyż siÅ‚a tej karty upoważniaÅ‚a do kontry na 1BA w pierwszym okrążeniu licytacji. Nie jest to rÄ™ka (d), gdyż nie posiadamy wsparcia w pikach. Z rÄ™kÄ… (c) można zaryzykować kontrÄ™, choć nie jest to rÄ™ka modelowa do tej akcji. Ale ponieważ partner też sÅ‚ucha licytacji, wiÄ™c wie, że wywoÅ‚ujemy przede wszystkim kolory starsze (trefle posiada gÅ‚ównie E), majÄ…c 3-3 w kolorach starszych, zgÅ‚osi 2
. A jeśli ma dubla kier, rośnie szansa na 4+ piki, więc zalicytuje wtedy 2. Najlepiej spełnia wymogi kontry ręka (a).

2)
W
Ty
E
Partner
1   pas
 1 BA pas
2  pas  pas 2

a) A D 10 9 5 3   A 7   6 3    ♣ K 5 3
b) A W 8 6 3   5 2   10 8 3    A 9 7
c) W 10 8 4 3 2   6 5   7    A 9 5 4
d) D 8 5 4 3   A 9 3   4    K W 4 2

Nie jest to ręka (a), gdyż jest ona wystarczająco silna, by zalicytować z nią 2
już w pierwszym okrążeniu licytacji.
Nie jest to też rÄ™ka (d), z którÄ… - jeÅ›li chcemy licytować - powinniÅ›my wznowić licytacjÄ™ kontrÄ….
Może to być rÄ™ka (b), a także (c). Nie potrzebujemy dla naszej decyzji wielu miltonów, gdyż dotychczasowa licytacja przeciwników wskazuje, iż nie sÄ… oni zbyt silni, wiÄ™c możemy domniemywać, iż siÅ‚y obu stron sÄ… wyrównane. Tak wiec licytujÄ…c 2
z rÄ™kÄ… (c), spodziewamy siÄ™ zastać sporo miltonów u partnera, a my wniesiemy do wspólnego interesu ukÅ‚ad 6-4, co prawdopodobnie zapewni nam wygranÄ….

3)
W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas ktr.

a) D 10 5 4   8   A 7 4 3   K W 3 2
b) A W 9 3   D 5 4   10 6   K D 8 2
c) K 8 4 2   7 3   D 9 7 3   A 10 6
d) K D 5 4   8   A D 4 3   A D 5 2

Celem bloków jest utrudnienie wymiany informacji przeciwnikom. Do tej pory nikt jeszcze nie znalazÅ‚ niezawodnego sposobu, aby nadrobić straty trzech poziomów licytacji, które zabraÅ‚a odzywka 3. Jako ofiara tej napaÅ›ci, musimy zachować rozważnÄ… dyscyplinÄ™ licytacyjnÄ…. NaszÄ… gÅ‚ównÄ… troskÄ… powinno być bezpieczeÅ„stwo, gdyż partner blokujÄ…cego, przy misficie w kierach, może mieć caÅ‚kiem dużą siÅ‚Ä™ w kolorach bocznych. Dlatego wznawiajÄ…c licytacjÄ™ kontrÄ… na poziomie trzech, musimy posiadać spore wartoÅ›ci; im mniej miltonów, tym lepszy ukÅ‚ad. Taki wzorcowy ukÅ‚ad do kontry posiadajÄ… rÄ™ce (a) i (d). Jednak różniÄ… siÄ™ co do siÅ‚y aż o 7 PC. W obu przypadkach należy wznowić licytacjÄ™ kontrÄ…. Niestety gÅ‚ównym problemem jest brak przestrzeni, by wyjaÅ›nić partnerowi, czy nasza kontra jest „peÅ‚nokrwista”, czy też miltonowo cherlawa. PrzedziaÅ‚ siÅ‚y kontry wznawiajÄ…cej może być ogromny. W naszych dalszych dziaÅ‚aniach uwzglÄ™dniać musimy przede wszystkim jakość uzgodnienia koloru. Na przykÅ‚ad, partner majÄ…c 4 piki, powinien zachować umiar – zgÅ‚osić tylko 3, nawet z dziesiÄ™cioma miltonami, zwÅ‚aszcza, gdy ma jakÄ…Å› figurÄ™ w kierach. Jednak z 5+ pikami powinien w wÄ…tpliwej sytuacji gÅ‚osić koÅ„cówkÄ™.

Z ręką (d )wywołany kontrą kolor partnera podniesiemy szczebel wyżej. Oczywiście nasze działania siłą rzeczy nie zawsze będą trafne. Po blokach nie bądźmy zbyt ambitni, wystarczy gdy znajdziemy kontrakt sensowny. Na szczęście na drugim stole padnie prawdopodobnie także otwarcie blokujące i nasi przeciwnicy będą mieli te same kłopoty. Z rękami (b) i (c) należy oczywiście spasować.

4)

W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas 3

a) A K W 9 7 3 2   4   8 2   A K 8
b) K D 9 3 2   5 3   A D 7   9 5 3
c) K 8 7 6 4   5   K W 5 3   A K 4
d) K D 10 8 3 2   5 3  A D   K 5 3

Na pewno z ręką (a) partner powinien zgłosić 4
. Po blokach nasze skoki są konstruktywne, wskazują solidny kolor 6+ oraz siłę ok. 16 PC.
Z ręką (c) należy skontrować. Kontra da partnerowi dobry obraz karty - możliwość gry we wszystkie kolory. Niestety ma jedną wadę, gubi piątego pika. Jednak ewentualne 3
, z tak kiepskim kolorem, jest zdecydowanie gorszą odzywką. Stawiając na 3, to jak włożyć wszystkie jajka do jednego koszyka.
Z ręką (b) możemy - z duszą na ramieniu - zdecydować się na 3
. Natomiast bez obaw zgłosimy 3z ręką (d).

5)

W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas 3 BA

a) W 9 5 4   A D   K D 10   A 8 6 3
b) 8 4   6   A D 9 5 4   D W 10 8 2
c) 8 2   K D 3   K 8   A K 10 9 3 2
d) D W 4   K W 10 5   D 10 9 3   A 7

RÄ™ka (a) oferuje dwie możliwoÅ›ci - kontrÄ™ i 3BA. SÅ‚abe piki i podwójne zatrzymanie w kierach skÅ‚aniajÄ… do 3BA. Kontra zwykle wykreuje nowe problemy. Czy bÄ™dziesz bowiem wiedziaÅ‚, co zrobić, gdy partner zgÅ‚osi 3
/4/?
Z rÄ™kÄ… (c) rozsÄ…dnym, statystycznym dziaÅ‚aniem jest 3BA. Nie jest to idealna rÄ™ka, ale w tej sytuacji, gdy brak nam miejsca na „szczegóÅ‚owe badania”, licytujmy to, co statystycznie wyglÄ…da na rozsÄ…dnÄ… decyzjÄ™.
RÄ™ka (b) stanowi zastawionÄ… puÅ‚apkÄ™ na tych, którzy być może uważajÄ…, że 3BA powinno wskazywać dwukolorówkÄ™ na mÅ‚odszych. PamiÄ™taj, 3BA jest najczęściej grywanÄ… koÅ„cówkÄ…, wiÄ™c zawsze traktuj tÄ™ zapowiedź jako naturalnÄ….
Z ręką (d) tylko największy optymista, a raczej masochista zgłosi 3BA. Zwykły śmiertelnik po prostu spasuje.
Władysław Izdebski



wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl