<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Władysław Izdebski
SPRAWDZIAN 11
Którą rękę ma partner?
1)
W
Ty
E
Partner
1   pas
 1 BA pas
2  pas  pas  ktr.

a) ♠
D W 9 4   K 10 7 6   6 5 3   A 8
b) ♠ A D 7 5   K D 3 2   5   ♣ D W 6 5
c) ♠ A D 4   9 7 6 5 3   4 2   ♣ K D 8
d) ♠ 10 7   A D 5 4   A W 5   ♣ K 10 4 2

Nim przejdziemy do powyższej sekwencji, porozmawiajmy o tego typu sytuacjach szerzej.
a) Gdyby licytacja biegła na przykład tak:
 W          N          E           S
1♠          pas      1BA       pas
2♠          ktr.

sytuacja N byłaby mało komfortowa. Obaj przeciwnicy licytują, nie ma żadnej gwarancji, że odpowiadający (E) ma jakikolwiek fit w kolorze pikowym. Może mieć singla, a nawet renons pik i długości w trzech pozostałych kolorach. Wybieranie się w tej fazie licytacji na poziom trzech, byłoby bardzo niebezpieczne. Kontra w powyższej sekwencji ma charakter karny, wskazuje trapping pasa.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja po takiej sekwencji zdarzeń:
b)
W           N           E           S
1♦ 
        pas       1BA       pas
2♦ 
        ktr.

Odpowiadający (E) nie zgłosił koloru starszego, a tym samym ma 7 lub więcej kart w kolorach młodszych. Jest niemal pewne, że przeciwnicy mają co najmniej osiem kar na połączonych rękach. W świetle powyższego mamy niemal pewność uzgodnienia przez nas koloru starszego. Wiemy też, że siły obu stron są w miarę wyrównane: E zgłosił nieforsujące 1BA, a W nieforsujące 2
. Ponadto możemy poszukać koloru uzgodnionego zaledwie na poziomie dwóch. Wszystkie te okoliczności prowadzą do wniosku, że kontra musi mieć charakter wywoławczy!
Zapamiętaj!
1. Po otwarciu w kolor starszy, w sekwencjach:
W            N           E           S
1
/♠        pas       1BA       pas
2
/        ktr.

kontra N jest karna, wskazuje trapping pasa.


2. Po otwarciu w kolor młodszy, w sekwencjach:

W           N           E           S
1
/♦       pas        1BA       pas
2
/♦       ktr..

kontra N jest wywoławcza.


Nieco inaczej wygląda licytacja z pozycji S, np.:
W           N           E           S
1
/♠        pas      1BA       pas
2
/        pas      pas         ?

Nawet po otwarciu w kolor starszy, kontra S jest wywoławczą, gdyż karna, a więc z opozycją w kolorze przeciwnika w "cięciu", byłaby działaniem nielogicznym. W praktyce taka kontra wywoławcza będzie jednak rzadkim ptakiem, zwłaszcza na 2, gdyż wpycha nas na poziom trzech w sytuacji, gdy możemy spotkać się z misfitami.

Uzbrojeni w tę teoretyczną wiedzę, możemy już szukać odpowiedzi na tytułowe pytanie.

Nie jest to ręka (b), gdyż siła tej karty upoważniała do kontry na 1BA w pierwszym okrążeniu licytacji. Nie jest to ręka (d), gdyż nie posiadamy wsparcia w pikach. Z ręką (c) można zaryzykować kontrę, choć nie jest to ręka modelowa do tej akcji. Ale ponieważ partner też słucha licytacji, więc wie, że wywołujemy przede wszystkim kolory starsze (trefle posiada głównie E), mając 3-3 w kolorach starszych, zgłosi 2
. A jeśli ma dubla kier, rośnie szansa na 4+ piki, więc zalicytuje wtedy 2. Najlepiej spełnia wymogi kontry ręka (a).

2)
W
Ty
E
Partner
1   pas
 1 BA pas
2  pas  pas 2

a) A D 10 9 5 3   A 7   6 3    ♣ K 5 3
b) A W 8 6 3   5 2   10 8 3    A 9 7
c) W 10 8 4 3 2   6 5   7    A 9 5 4
d) D 8 5 4 3   A 9 3   4    K W 4 2

Nie jest to ręka (a), gdyż jest ona wystarczająco silna, by zalicytować z nią 2
już w pierwszym okrążeniu licytacji.
Nie jest to też ręka (d), z którą - jeśli chcemy licytować - powinniśmy wznowić licytację kontrą.
Może to być ręka (b), a także (c). Nie potrzebujemy dla naszej decyzji wielu miltonów, gdyż dotychczasowa licytacja przeciwników wskazuje, iż nie są oni zbyt silni, więc możemy domniemywać, iż siły obu stron są wyrównane. Tak wiec licytując 2
z ręką (c), spodziewamy się zastać sporo miltonów u partnera, a my wniesiemy do wspólnego interesu układ 6-4, co prawdopodobnie zapewni nam wygraną.

3)
W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas ktr.

a) D 10 5 4   8   A 7 4 3   K W 3 2
b) A W 9 3   D 5 4   10 6   K D 8 2
c) K 8 4 2   7 3   D 9 7 3   A 10 6
d) K D 5 4   8   A D 4 3   A D 5 2

Celem bloków jest utrudnienie wymiany informacji przeciwnikom. Do tej pory nikt jeszcze nie znalazł niezawodnego sposobu, aby nadrobić straty trzech poziomów licytacji, które zabrała odzywka 3. Jako ofiara tej napaści, musimy zachować rozważną dyscyplinę licytacyjną. Naszą główną troską powinno być bezpieczeństwo, gdyż partner blokującego, przy misficie w kierach, może mieć całkiem dużą siłę w kolorach bocznych. Dlatego wznawiając licytację kontrą na poziomie trzech, musimy posiadać spore wartości; im mniej miltonów, tym lepszy układ. Taki wzorcowy układ do kontry posiadają ręce (a) i (d). Jednak różnią się co do siły aż o 7 PC. W obu przypadkach należy wznowić licytację kontrą. Niestety głównym problemem jest brak przestrzeni, by wyjaśnić partnerowi, czy nasza kontra jest „pełnokrwista”, czy też miltonowo cherlawa. Przedział siły kontry wznawiającej może być ogromny. W naszych dalszych działaniach uwzględniać musimy przede wszystkim jakość uzgodnienia koloru. Na przykład, partner mając 4 piki, powinien zachować umiar – zgłosić tylko 3, nawet z dziesięcioma miltonami, zwłaszcza, gdy ma jakąś figurę w kierach. Jednak z 5+ pikami powinien w wątpliwej sytuacji głosić końcówkę.

Z ręką (d )wywołany kontrą kolor partnera podniesiemy szczebel wyżej. Oczywiście nasze działania siłą rzeczy nie zawsze będą trafne. Po blokach nie bądźmy zbyt ambitni, wystarczy gdy znajdziemy kontrakt sensowny. Na szczęście na drugim stole padnie prawdopodobnie także otwarcie blokujące i nasi przeciwnicy będą mieli te same kłopoty. Z rękami (b) i (c) należy oczywiście spasować.

4)

W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas 3

a) A K W 9 7 3 2   4   8 2   A K 8
b) K D 9 3 2   5 3   A D 7   9 5 3
c) K 8 7 6 4   5   K W 5 3   A K 4
d) K D 10 8 3 2   5 3  A D   K 5 3

Na pewno z ręką (a) partner powinien zgłosić 4
. Po blokach nasze skoki są konstruktywne, wskazują solidny kolor 6+ oraz siłę ok. 16 PC.
Z ręką (c) należy skontrować. Kontra da partnerowi dobry obraz karty - możliwość gry we wszystkie kolory. Niestety ma jedną wadę, gubi piątego pika. Jednak ewentualne 3
, z tak kiepskim kolorem, jest zdecydowanie gorszą odzywką. Stawiając na 3, to jak włożyć wszystkie jajka do jednego koszyka.
Z ręką (b) możemy - z duszą na ramieniu - zdecydować się na 3
. Natomiast bez obaw zgłosimy 3z ręką (d).

5)

W
Ty
E
Partner
 3  pas  pas 3 BA

a) W 9 5 4   A D   K D 10   A 8 6 3
b) 8 4   6   A D 9 5 4   D W 10 8 2
c) 8 2   K D 3   K 8   A K 10 9 3 2
d) D W 4   K W 10 5   D 10 9 3   A 7

Ręka (a) oferuje dwie możliwości - kontrę i 3BA. Słabe piki i podwójne zatrzymanie w kierach skłaniają do 3BA. Kontra zwykle wykreuje nowe problemy. Czy będziesz bowiem wiedział, co zrobić, gdy partner zgłosi 3
/4/?
Z ręką (c) rozsądnym, statystycznym działaniem jest 3BA. Nie jest to idealna ręka, ale w tej sytuacji, gdy brak nam miejsca na „szczegółowe badania”, licytujmy to, co statystycznie wygląda na rozsądną decyzję.
Ręka (b) stanowi zastawioną pułapkę na tych, którzy być może uważają, że 3BA powinno wskazywać dwukolorówkę na młodszych. Pamiętaj, 3BA jest najczęściej grywaną końcówką, więc zawsze traktuj tę zapowiedź jako naturalną.
Z ręką (d) tylko największy optymista, a raczej masochista zgłosi 3BA. Zwykły śmiertelnik po prostu spasuje.
Władysław Izdebski



wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl