<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Roman Krzemień
Artykuł z m-ka Szlem 1/1992
Roman Krzemień

Impas  duszą gry

To znane powiedzenie bardzo wielu graczy, zwłaszcza początkujących, traktuje zbyt dosłownie. Impas ma dla nich magiczną siłę. Wykonują go zawsze, gdy tylko mają możliwość. A przecież daje on tylko 50% szans, często o wiele mniej niż inne zagranie.

 
 5 2
 A 7 2
 D 10 9 8 3
 6 4 2
 
 D W 10 6
 10 8
 K 7 5 4
 D 8 6
 9 8 4 3
 D W 9 6 3
 ---
 K 10 9 7
 
 A K 7
 K 5 4
 A W 6 2
 A W 3
 


S gra 3BA. Wist w damę pik. S zabił, przeszedł asem kier do stołu i zaimpasował karo. W oczywiście dwa razy przepuścił i już kontraktu wygrać nie można. A przecież impas był zupełnie niepotrzebny. Cztery lewy karowe potrzebne do wygrania kontraktu można było zdobyć grając kara z ręki i zachowując asa kier jako dojście do stołu.


 D 4
 K D 9 5 4
 A D
 K W 9 2

 K 8 7 6 2
 ---
 W 8 3 2
 D 7 5 4
 W 10 3
 7 6 2
 K 9 7 6 4
 6 3

 A 9 7
 A W 10 9 3 
 10 5
 A 10 8


S gra 6. Wist w dwójkę karo. S postawił damę, E zabił i odwrócił w pika. Bez jednej, l znów impas był zupełnie niepotrzebny. Do wygrania gry konieczne było trafienie damy trefl. A jeżeli damę trefl się trafi, to na czwartego trefla wyrzuci się przegrywające karo.


 A W
 K 9 5 2
 W 7 6 3
 K 3 2

 9 8 6 4 2
 ---
 K D 5
 D 10 7 6 4
 K 7 5 3
 D W 6
 9 8 2
 W 8 5

 D 10
 A 10 8 7 4 3
 A 10 9
 A 9


S gra teraz 4. Wist w blotkę pik. S zaimpasował, E wziął królem i zagrał w karo. Teraz S musiał oddać cztery lewy: pika, kiera i dwa kara. Oczywiście rozkład jest bardzo pechowy. Ale od tego jest bezpieczna rozgrywka. Bijemy asem pik, ściągamy dwa razy atu, eliminujemy trefle i dopuszczamy przeciwników królem pik. Teraz E nie może już podegrać dwa razy kar.


 A 10 2
 D 10 5
 A K W 6
 W 7 4

 K D 5 3
 9 7 2
 5 4
 K 9 8 2
 8 6 4
 K W 8 4 3
 9 3 2
 10 6

 W 9 7
 A 6
 D 10 8 7
 A D 8 7


S gra 3BA. Wist w króla pik zabity asem i „oczywiście" impas trefl. W wziął i podegrał kiery - bez jednej. „Naturalny" impas treflowy był oczywistym błędem, gdyż dopuszczał zbyt wcześnie niebezpiecznego przeciwnika. S powinien przejść do ręki karem i zagrać w blotkę trefl do waleta. Jeżeli jeśli lewę zdobędzie E, to nie może nam zaszkodzić, jeżeli zaś królem weźmie W, to S dostanie trzy lewy treflowe. Jeżeli W puści, to S zagra w pika wyrabiając sobie brakującą lewę.
Czasem bardzo dobre rezultaty daje „opóźnienie" impasu.


 7 6 4
 A K W 3 2
 W 6
 A K 8

 K 2
 7 6
 K 7 5 3 2
 9 6 3 2
 10 9 8 5
 8
 10 9 8 4
 D 10 5 4

 A D W 3
 D 10 9 5 4
 A D
 W 7


Kontrakt 6. Wist siódemka kier.
Wydaje się, że sześciu kierów nie można wygrać, bo oba impasy nie wychodzą. Spróbujmy jednak ściągnąć atu, wyeliminować trefle, zgrać asa pik i zagrać blotkę pik do damy. Jeżeli impas stał, to tracimy najwyżej nadróbkę, ale przy drugim królu pik za impasem wygramy grę, bo W będzie wpuszczony.
l dla pocieszenia rozkład ze słynnego meczu Asy z Dallas - Cyrk Sharifa świadczący o tym, że i mistrzowie lubią impasować.


 7 6 5 2
 K 6 2
 W 6 2
 K D 3

 K W 9 4
 D W 5 4 
 10 5 2
 10 5 2
 8 3
 10 8
 5 2
 A W 9 8 7 6 4

 A D 10
 A 9 8 3
 A K D 9 8 6
 ---


Na obu stołach licytacja była identyczna:

West
Sharif
Eisenberg
North
Wolff
Delmouly
East
Garozzo
Goldman
South
Jacoby
Belladonna
     4  5
 pas  5 BA
 pas  6
 pas  pas  pas  

Wist w blotkę trefl - K - A - przebity. Rozgrywka prosta. AK, karo do waleta, wyrzucenie pika na damę trefl i impas pik. Bez jednej. Tak właśnie rozgrywał Jim Jacoby - wielokrotny Mistrz Świata.
Belladonna nie połaszczył się jednak na narzucający się impas pik. Przeanalizował rozkład dokładniej i po identycznym początku przebił trzeciego trefla i ściągnął atuty. Powstała następująca końcówka:


 7 6 5 2
 K 6 2
 ---
 ---

 K W 9
 D W 5 4
 ---
 ---
 8 3
 10 8
 ---
 W 9 8

 A D
 A 9 8 3
 8
 ---


Na zagraną teraz ósemkę karo W jest w przymusie. Jeżeli wyrzuci pika, to Belladonna wyrzuci ze stołu kiera i zagra po prostu asa i damę pik wyrabiając dwie blotki pikowe w stole. Jeżeli zaś wyrzuci kiera, to zagranie asa, króla i blotki kier wyrabia czwartego kiera w ręku jednocześnie zmuszając W do wyjścia spod króla pik.

wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl