Autor:
Roman KrzemieńArtykuł z m-ka Szlem 1/1992
Roman Krzemień
Impas duszą gry
To znane powiedzenie bardzo wielu graczy, zwłaszcza początkujących, traktuje zbyt dosłownie. Impas ma dla nich magiczną siłę. Wykonują go zawsze, gdy tylko mają możliwość. A przecież daje on tylko 50% szans, często o wiele mniej niż inne zagranie.
|
♠ |
5 2
|
♥ |
A 7 2
|
♦ |
D 10 9 8 3
|
♣ |
6 4 2
|
|
|
♠ |
D W 10 6
|
♥ |
10 8
|
♦ |
K 7 5 4
|
♣ |
D 8 6
|
|
|
♠ |
9 8 4 3
|
♥ |
D W 9 6 3
|
♦ |
--- |
♣ |
K 10 9 7
|
|
|
♠ |
A K 7
|
♥ |
K 5 4
|
♦ |
A W 6 2
|
♣ |
A W 3
|
|
|
S gra 3BA. Wist w damę pik.
S zabił, przeszedł asem kier do stołu i zaimpasował karo.
W oczywiście dwa razy przepuścił i już kontraktu wygrać nie można. A przecież impas był zupełnie niepotrzebny. Cztery lewy karowe potrzebne do wygrania kontraktu można było zdobyć grając kara z ręki i zachowując asa kier jako dojście do stołu.
|
♠ |
D 4
|
♥ |
K D 9 5 4
|
♦ |
A D
|
♣ |
K W 9 2
|
|
|
♠ |
K 8 7 6 2
|
♥ |
---
|
♦ |
W 8 3 2
|
♣ |
D 7 5 4
|
|
|
♠ |
W 10 3
|
♥ |
7 6 2
|
♦ |
K 9 7 6 4
|
♣ |
6 3
|
|
|
♠ |
A 9 7
|
♥ |
A W 10 9 3 |
♦ |
10 5
|
♣ |
A 10 8
|
|
|
S gra 6
♥. Wist w dwójkę karo.
S postawił damę,
E zabił i odwrócił w pika. Bez jednej, l znów impas był zupełnie niepotrzebny. Do wygrania gry konieczne było trafienie damy trefl. A jeżeli damę trefl się trafi, to na czwartego trefla wyrzuci się przegrywające karo.
|
♠ |
A W
|
♥ |
K 9 5 2
|
♦ |
W 7 6 3
|
♣ |
K 3 2
|
|
|
♠ |
9 8 6 4 2
|
♥ |
---
|
♦ |
K D 5
|
♣ |
D 10 7 6 4
|
|
|
♠ |
K 7 5 3
|
♥ |
D W 6
|
♦ |
9 8 2
|
♣ |
W 8 5
|
|
|
♠ |
D 10
|
♥ |
A 10 8 7 4 3
|
♦ |
A 10 9
|
♣ |
A 9
|
|
|
S gra teraz 4
♥. Wist w blotkę pik.
S zaimpasował,
E wziął królem i zagrał w karo. Teraz
S musiał oddać cztery lewy: pika, kiera i dwa kara. Oczywiście rozkład jest bardzo pechowy. Ale od tego jest bezpieczna rozgrywka. Bijemy asem pik, ściągamy dwa razy atu, eliminujemy trefle i dopuszczamy przeciwników królem pik. Teraz
E nie może już podegrać dwa razy kar.
|
♠ |
A 10 2
|
♥ |
D 10 5
|
♦ |
A K W 6
|
♣ |
W 7 4
|
|
|
♠ |
K D 5 3
|
♥ |
9 7 2
|
♦ |
5 4
|
♣ |
K 9 8 2
|
|
|
♠ |
8 6 4
|
♥ |
K W 8 4 3
|
♦ |
9 3 2
|
♣ |
10 6
|
|
|
♠ |
W 9 7
|
♥ |
A 6
|
♦ |
D 10 8 7
|
♣ |
A D 8 7
|
|
|
S gra 3BA. Wist w króla pik zabity asem i „oczywiście" impas trefl.
W wziął i podegrał kiery - bez jednej. „Naturalny" impas treflowy był oczywistym błędem, gdyż dopuszczał zbyt wcześnie niebezpiecznego przeciwnika.
S powinien przejść do ręki karem i zagrać w blotkę trefl do waleta. Jeżeli jeśli lewę zdobędzie
E, to nie może nam zaszkodzić, jeżeli zaś królem weźmie
W, to
S dostanie trzy lewy treflowe. Jeżeli
W puści, to
S zagra w pika wyrabiając sobie brakującą lewę.
Czasem bardzo dobre rezultaty daje „opóźnienie" impasu.
|
♠ |
7 6 4
|
♥ |
A K W 3 2
|
♦ |
W 6
|
♣ |
A K 8
|
|
|
♠ |
K 2
|
♥ |
7 6
|
♦ |
K 7 5 3 2
|
♣ |
9 6 3 2
|
|
|
♠ |
10 9 8 5
|
♥ |
8
|
♦ |
10 9 8 4
|
♣ |
D 10 5 4
|
|
|
♠ |
A D W 3
|
♥ |
D 10 9 5 4 |
♦ |
A D
|
♣ |
W 7
|
|
|
Kontrakt 6
♥. Wist siódemka kier.
Wydaje się, że sześciu kierów nie można wygrać, bo oba impasy nie wychodzą. Spróbujmy jednak ściągnąć atu, wyeliminować trefle, zgrać asa pik i zagrać blotkę pik do damy. Jeżeli impas stał, to tracimy najwyżej nadróbkę, ale przy drugim królu pik za impasem wygramy grę, bo
W będzie wpuszczony.
l dla pocieszenia rozkład ze słynnego meczu Asy z Dallas - Cyrk Sharifa świadczący o tym, że i mistrzowie lubią impasować.
|
♠ |
7 6 5 2
|
♥ |
K 6 2
|
♦ |
W 6 2
|
♣ |
K D 3
|
|
|
♠ |
K W 9 4
|
♥ |
D W 5 4
|
♦ |
10 5 2
|
♣ |
10 5 2
|
|
|
♠ |
8 3
|
♥ |
10 8
|
♦ |
5 2
|
♣ |
A W 9 8 7 6 4 |
|
|
♠ |
A D 10
|
♥ |
A 9 8 3 |
♦ |
A K D 9 8 6
|
♣ |
---
|
|
|
Na obu stołach licytacja była identyczna:
West
Sharif
Eisenberg |
North
Wolff
Delmouly |
East
Garozzo
Goldman |
South
Jacoby
Belladonna |
|
|
4 ♣ |
5 ♣ |
pas |
5 BA
|
pas |
6 ♦ |
pas |
pas |
pas |
|
Wist w blotkę trefl - K - A - przebity. Rozgrywka prosta.
♦AK, karo do waleta, wyrzucenie pika na damę trefl i impas pik. Bez jednej. Tak właśnie rozgrywał Jim Jacoby - wielokrotny Mistrz Świata.
Belladonna nie połaszczył się jednak na narzucający się impas pik. Przeanalizował rozkład dokładniej i po identycznym początku przebił trzeciego trefla i ściągnął atuty. Powstała następująca końcówka:
|
♠ |
7 6 5 2
|
♥ |
K 6 2
|
♦ |
---
|
♣ |
---
|
|
|
♠ |
K W 9
|
♥ |
D W 5 4
|
♦ |
---
|
♣ |
---
|
|
|
♠ |
8 3
|
♥ |
10 8
|
♦ |
---
|
♣ |
W 9 8 |
|
|
♠ |
A D
|
♥ |
A 9 8 3 |
♦ |
8
|
♣ |
---
|
|
|
Na zagraną teraz ósemkę karo
W jest w przymusie. Jeżeli wyrzuci pika, to Belladonna wyrzuci ze stołu kiera i zagra po prostu asa i damę pik wyrabiając dwie blotki pikowe w stole. Jeżeli zaś wyrzuci kiera, to zagranie asa, króla i blotki kier wyrabia czwartego kiera w ręku jednocześnie zmuszając
W do wyjścia spod króla pik.