Autor:
Roman KrzemieńRoman Krzemień
Kontry wyjściowe
Przed daniem kontry wyjściowej na wysoki cue-bid warto się zastanowić czy nie przyniesie ona więcej strat niż zysków. Czy wist w ten kolor jest naprawdę konieczny? Czy nie ostrzeżemy przeciwnika przed nie wychodzącym szlemikiem? Lub odwrotnie, czy nie wpędzimy go w szlemika, tak jak to było w poniższym rozdaniu z finałowego meczu ostatnich eliminacji amerykańskich przed Bermuda Bowl:
♠ |
A K W
|
♥ |
A 7 5 3
|
♦ |
3 |
♣ |
W 8 5 4 3
|
|
|
♠ |
D 9 6 3
|
♥ |
K D W 10 9 8
|
♦ |
K D 2
|
♣ |
--- |
|
W pokoju otwartym Stansby po dowiedzeniu się o singletonie karo u partnera, stwierdził marnowanie się honorów karowych i zakończył licytację na 4♥.
A w zamkniętym?
West |
Meckstroth |
East |
Rodwell |
|
2 ♦* |
pas |
2 BA
|
pas |
3 ♠** |
pas |
4 ♣*** |
ktr. |
pas**** |
pas |
? |
* - 10-15 trzykolorówka z krótkością karo
** - 3 4 1 5 maksimum
*** - uzgodnienie kierów (niekoniecznie szlemikowe)
**** - brak kontroli w treflach
i teraz Rodwell mógł się spodziewać wystarczającego uzupełnienia w innych kolorach i „pożeglował” do szlemika. 12 łatwych lew i 13 imp dla teamu Nickella.
A teraz inny przykład z tego samego meczu:
♠ |
A W 5 4 3 |
♥ |
3 2 |
♦ |
A D |
♣ |
K 9 8 6 |
|
|
♠ |
--- |
♥ |
A K D W 9 8 5 |
♦ |
K 9 8 5 |
♣ |
A D |
|
Meckstroth |
Stansby |
Rodwell |
Martel |
|
1 ♠ |
pas |
2 ♥ (GF)
|
pas |
2 ♠ |
pas |
3 ♥ |
pas |
4 ♥ |
pas |
5 ♣ |
pas |
5 ♦ |
ktr. |
rektr. |
pas |
6 ♥ |
pas... |
|
Rekontra oznaczała trzymanie drugiej klasy. Stansby sądził więc, że jest to singleton. Wobec tego najprawdopodobniej S ma skład 3613 lub 2713 i w kluczowych kolorach są jakieś dziury (gdyby Martel miał pełne kiery, K-D pik i A-D trefl, to sam by przejął inicjatywę zadając Blackwooda), a ponieważ król karo „nie stoi” więc szlem jest mało szansowny.
A Rodwell skontrował z:
♠ 10 7 3 ♥ 6 4 ♦ W 7 4 ♣ W 10 5 4 2
Brawo.
Na drugim stole po podobnej licytacji, Nickell (N) uznał, że jego A-D karo jest warte tyle co A-K (skoro E nie skontrował cue-bidu karowego) i NS gładko wylicytowali szlema.