<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

PROBLEM 11
Mecz, obie po, rozd. N

 
 ---
 A K W 10 9 5 4
 9 8 2
 5 3 2
6 4
8 7 3
 D 4 3
 K D W 6 4

Po krótkiej licytacji: N - 3
, S - 4♠  wistujesz królem trefl z ręki W. Po wzięciu lewy powtarzasz trefla. S przebija i gra króla, damę i waleta pik. Co dokładasz?

ROZWIĄZANIE

 ---
 A K W 10 9 5 4
 9 8 2
 5 3 2
 6 4
 8 7 3
 D 4 3
 K D W 6 4
 A 9 5 3
 6 2
 K 6 5
 A 10 9 8
 K D W 10 8 7 3
 D
 A W 10 7
 7

Trzeba założyć, że albo partner ma asa pik, albo rozgrywający nie ma kiera. Jeżeli zaistniał przypadek pierwszy, to partner przepuszcza w oczekiwaniu na informację od nas. Powód jest oczywisty - partner chce wiedzieć, czy mamy asa karo, ile mamy kierów. To są informacje podstawowe - w szczególności informacja o ilości kierów. Należy więc zrzucić ilościówkę kierową - ósemkę przy wiście odmiennym i odwrotnym, trójkę - przy naturalnym. Partner odwróci w kiera i kontrakt  zostanie obłożony.


PROBLEM 10

OCEŃ SAM SIEBIE (BRYDŻ 4/1973)

NS po, WE przed. Rozdawał W.

 A K D W 10
 A K D
 K W 4
 A 2
 9 8 6 5
 W 10 9
 8 5 3 2
 K W

West East
            2 (acol)
 2
2    2 BA
   3 BA
 4
 5  6
 pas  

Po jednostronnej licytacji osiągnęliście kontrakt 6
. Na zaatakował siódemką pik. Zastanów się dobrze, czy tu są w ogóle możliwości realizacji kontraktu, a jeśli są, jak Ty byś rozgrywał? Sprawdź potem, do której kategorii graczy możesz się zaliczyć.

Rozwiązanie

Szansę realizacji tego kontraktu są niewielkie i tak zakamuflowane, że słaby gracz w ogóle ich nie dojrzy. Trzeba już być graczem średnio zaawansowanym, aby dostrzec najprostszą możliwość wzięcia dwunastu lew, jaką daje dubletom AD w karach u S.
Gracz bardziej zaawansowany dostrzeże, że oprócz tej szansy istnieje jeszcze inna możliwość realizacji kontraktu: singleton as karo na dowolnej ręce! Aby ją wykorzystać, trzeba wpierw przeprowadzić eliminację. W tym cela odatutuje i jeżeli piki są podzielone 2:2 lub 3:1, zgra kiery oraz asa trefl i po dojściu treflami na stół wyjdzie w karo. W ten sposób nie traci szansy, jaką daje dubleton A D karo u S, a wygrywa również przy singletonie asie karo, bo po tej lewie wistujący będzie musiał wyjść pod podwójny renons, umożliwiając zrzucenie kara z ręki.
Gracz rutynowany, grając jak wyżej, dojrzy, że może wygrać dzięki eliminacji również wtedy, gdy zastanie w karach asa z blotką u S lub drugą damę u N. Aby wykorzystać te możliwości, po odatutowaniu i zgraniu kierów oraz asa trefl, przejdzie treflem na stół. Jeżeli N miał drugą damę karo lub S drugiego asa, dojdzie do końcówki:
Wariant 1


 
 ---
 obojętne
 D x
 obojętne
 
 W 10
 ---
 K W 4
 ---
 9
 ---
 9 5 3 2
 ---
 
 ---
 obojętne
 A x x x
 obojętne
 

Wariant 2

 
 ---
 obojętne
 D x  x  x
 obojętne
 
 W 10
 ---
 K W 4
 ---
 9
 ---
 9 5 3 2
 ---
 
 ---
 obojętne
 A x
 obojętne
 

w której rozgrywający wychodzi z dziadka blotką karo. Jeżeli S dołoży blotkę, rozgrywający wskoczy królem i gdy król weźmie lewę, odwróci blotką, wygrywając w obu wariantach, gdyż przeciwnicy muszą zagrać w podwójny renons.
Przy tym sposobie rozgrywki istnieje jednak niebezpieczeństwo, że wistujący zorientują się o co chodzi i S w wariancie II wskoczy asem, zachowując blotkę karo na odejście, a N w wariancie I po prostu zrzuci damę na króla.
Różnica pomiędzy graczem rutynowanym a mistrzem polega na tym, że mistrz dojrzy nie tylko szansę, jaką dają w karach dubletony Dx u N oraz Ax u S, ale również i niebezpieczeństwo odblokowania się przez wistujących. Nie będzie więc czekał z przeprowadzeniem całej operacji z królem karo do ostatniej chwili. Przecież w poprzednio przedstawionych końcówkach tylko naiwny nie obroni się przed wpustką. Natomiast będzie to niezmiernie trudne, gdy mistrz w drugiej lewie przejdzie na stół królem trefl i podegra kara, bijąc królem dołożoną blotkę. W tej fazie gry wskoczyć drugim asem, gdy licytacja rozgrywającego (3BA) wskazuje, że nie ma singletona, mogłoby dopomóc w realizacji kontraktu, gdyby rozgrywający miał dubletona KW. Wyrzucenie zaś przez N damy ma króla raczej nie można brać w rachubę.
Dopiero po lewie na króla karo, Mistrz przeprowadzi eliminację i zagra blotką karo wygrywając, gdy zastanie jeden z układów przedstawionych w diagramach oraz gdy dubleton AD będzie u S. Traci co prawda szansę, jaką daje zastanie singletona asa, ale jest ona wielokrotnie mniejsza od tych na które zagrał.

PROBLEM 9
OCEŃ SAM SIEBIE (BRYDŻ 3/1975)

NS po, WE przed. Rozdawał W.

 A W 6
 D 10 6 4 2
 8 4
 A 7 3
 D 8 5 4
 A K 9 5 3
 A D 2
 9

Grasz  6
. Atu rozłożyły się 2-1. Ułóż plan rozgrywki po ataku damą trefl, a potem sprawdź, do jakiej kategorii graczy możesz się zaliczyć.

Rozwiązanie

Po przebiciu dwóch trefli jest jedenaście pewnych lew. Dwunastą można dostać jeśli król karo jest u N (50%), piki dzielą się 3:3 (36%) oraz gdy król pik jest drugi na dowolnym ręku (16%).

Jesteś graczem niezbyt mocnym jeżeli po odatutowaniu i przebiciu trefli zagrałeś blotką pik ze stołu na impas waletem. Co prawda wykorzystasz w ten sposób wszystkie wymienione szanse, jednak tylko wtedy, gdy król pik będzie u
S. Natomiast gdy N zabije waleta, to odwróci w karo i będziesz mógł wykorzystać tylko jedną z pozostałych szans: albo impasować kara, albo bić asem i grać na podział pików 3:3.

Jesteś graczem doświadczonym, jeżeli, po lewie na asa trefl, przebijesz dwa trefle, odatutujesz utrzymując się w ręku i wyjdziesz szóstką pik spod asa z waletem do damy. Wówczas jeśli:

a) N ma drugiego króla pik, to nim zabije, a wtedy już można pokazać karty;
b) N   ma   więcej   niż   jedną   blotkę   przy
królu, to przepuści. W ten sposób dostałeś lewę na damę i grasz asa oraz waleta pik wykorzystując szansę podziału pików 3:3. Dopiero gdy i to zawiedzie, ostatnią deską ratunku pozostaje impas karowy;
c) damę pik zabije S, to w następnej lewie dochodzisz do ręki i zgrywając asa oraz waleta pik, przekonujesz się o podziale tego koloru. Jeśli okaże się, że piki są podzielone inaczej niż 3:3, to pozostaje jeszcze szansa impasu karowego.

Jesteś mistrzem, jeżeli dostrzegłeś, że oprócz szans wymienionych w rozgrywce poprzednika, można jeszcze wykorzystać szansę drugiego króla pik u
S. W tym celu wyeliminujesz trefle przebitkami, dochodząc atutami do ręki. Po przebiciu ostatniego trefla, wrócisz asem pik i zagrasz szóstką pik spod waleta. Jeżeli N dołoży blotkę - bijesz damą. Wówczas wykorzystasz dodatkowo szansę drugiego króla u S, bowiem jego wyjście będzie albo w trefle pod podwójny renons, albo w karo do wideł.



PROBLEM 8

OCEŃ SAM SIEBIE (BRYDŻ 1/1975)

NS po, WE przed. Rozdawał W.

 K 8 4
 K
 K 9 8 3 2
 10 7 6 5
 7 5
 D 9 8 3
 A W 10
 A K D W

W tych założeniach WE grają słabym bez atu (12-15) więc licytacja potoczyła się następująco:

West North East South
 pas  pas  1 1
  1 BA
 pas  2  pas
3  pas     3 BA
    pas...

N zagrał damą pik i wszyscy dodali po blotce. Wobec tego powtórzył piki waletem. S przejął asem i zagrał piki po raz trzeci.
Ułóż plan rozgrywki, wiedząc, że N miał trzy piki, a potem sprawdź do jakiej kategorii graczy możesz się zaliczyć.

Rozwiązanie 
Jesteś jeszcze słabym graczem, jeżeli nie chcąc dopuścić groźnego przeciwnika do ręki przejdziesz asem karo na stół i odwrócisz w karo na impas. Grając w ten sposób nie możesz wziąć dziewięciu lew niezależnie od położenia damy. Jeżeli bowiem dama będzie u S, to zabije nią zagranego waleta i dziesiątka zablokuje dojście do fort.

Znacznie lepiej rozgrywasz, jeżeli dojrzysz, że impas karo do ręki, nawet gdy się udaje, nie może dać wygrania kontraktu. Zaimpasujesz więc kara w drugą stronę, grając blotką karo do dziadka.

Jesteś mistrzem, jeżeli dojdziesz do wniosku, że jest mało prawdopodobne, aby S, będąc po partii, zalicytował 1, mając tylko dwa asy i waleta kier. Wiedząc, że damę karo ma S, zagrasz tak jak gracz słaby: asa i waleta karo na impas, jednak przedtem przygotujesz możliwość odblokowania. W tym celu zrzucisz trefla na króla pik, zgrasz trzy lewy treflowe, a następnie asa karo i dopiero teraz wyjdziesz waletem na impas. Jeżeli S zabije waleta damą, poprawisz królem i zrzucając dziesiątkę karo na dziesiątkę trefl, umożliwisz sobie zgranie fort karowych.



Bogusław Pazur

PROBLEM 7

Turniej na maksy z cyklu Grand Prix. Założenia obie po partii i jako E posiadasz kartę.

Ręka E:
 D 10 9 8
 K 2
 A 10 5
 10 6 5 2

Partner otworzył 1, co gwarantuje 5 kar za wyjątkiem trójkolorówki z singlem trefl. Przeciwnik z prawej zgłosił 1.

Jaką wybierasz odzywkę?

Zatrzymanie pikowe wygląda na podwójne, mimo posiadania tylko dwóch punktów w pikach. Karta jest zgrabna i dołożenie do niej waleta trefl kwalifikowałoby ją do inwitu 2BA. Na razie wystarczy skromne 1BA, natomiast rozpoczęcie licytacji od pokazania fitu karo byłoby dużym błędem. Po naszym 1BA następują dwa pasy, ale I obrońca nie rezygnuje i zgłasza 2.

Czy przeciwnik z prawej ma co najmniej 5 trefli?

Niekoniecznie. N był na wznowieniu w turnieju na maksy i dobra czwórka jest w zupełności wystarczająca.

Co się dzieje z kierami?

Być może partner ma 4 kiery, ale jest całkiem możliwe że S ma słabą kartą z kierami i przeciwnicy jeszcze ich nie znaleźli.

Jakie odzywki wchodzą w grę?

Na pierwszy rzut oka tylko kontra lub 2. Warto jednak przyjrzeć się także odzywce 2BA jako alternatywie dla 2. Kolory przeciwnika w dużej mierze trzymamy długościowo, a punkty mamy w kolorach partnera. Taka dystrybucja czasami pozwala pozbierać sporo lew w bez atu. Nie da się jednak ukryć, że ewentualny wybór 2BA jest nieco ekstrawagancki, szczególnie że trzymanie trefl jest życzeniowe i trzeba się będzie gęsto tłumaczyć, jak partner dostawi skład 3451.

Jakie są argumenty za i przeciw kontrze?

Za kontrą:
1.    Długość w kolorach przeciwnika podparte dziesiątkami.
2.    Boczne punkty w kontrolach.
3.    Nadwyżka honorowa.

Przeciw kontrze:
1.    Punkty w karach i kierach.
2.    Nieujawniony fit karo.
3.    Niejasna sytuacja kierowa. Jeśli przeciwnicy mają osiem kierów na osi, to licytując kontrę zamiast 2
, możemy im ułatwić ich znalezienie. Przykładowo jeśli S ma skład 2542, to po kontrze zalicytuje zapewne 2, pozostawiając partnerowi wybór między pikami i kierami.

Co wybierasz?

Decyzja nie jest oczywista i dużo zależy od stylu oraz sytuacji taktycznej w turnieju. Jeśli nie ma potrzeby agresywnej gry, raczej należy zgłosić 2.

Po 2następują dwa pasy, ale N dalej walczy za pomocą kontry.

Rekontrujesz?


Tak. Trzeba pokazać partnerowi, że mamy górę dotychczasowej licytacji. Przede wszystkim po to, żeby mu umożliwić komfort skontrowania 2
, jeśli S zechce je zgłosić.

S zgłasza jednak 2i po dwóch pasach piłka jest znowu po naszej stronie.

Czas na podsumowanie licytacji.

West North East South
1 1   1 BA
 pas
 pas  2  2  pas
pas
 ktr.   rktr.  2
 pas   pas
 ?  

Ile trefli ma N?

Przypuszczalnie 5, ponieważ kontra wskazała górę honorową. Gdyby N miał tylko 4 trefle i górę to raczej skontrowałby 1BA, szczególnie ze składem 5314, kiedy 2
gubi kiery.

Jaki jest przypuszczalny skład N?

Prawdopodobnie 5215. Z układem większym niż 55 kontra nie byłaby dobra, podobnie z układem 5305, kiedy właściwe byłoby dokończenie opisu ręki odzywką 2
. Singiel kier jest mało prawdopodobny, gdyż wtedy S miałby co najmniej 6 kierów i zapewne by je zgłosił.

Jak rekonstruujesz ręce S i W?

S ma zapewne układ 2542, ewentualnie 3541, a partner odpowiednio 2452 albo 1453.

Jaką podejmujesz decyzję?

Nasza ręka daje przypuszczalnie 4 lewy: 2 pikowe, asa karo i króla kier. Kontra wydaje się oczywista.

Czy dostrzegasz coś niepokojącego w licytacji S?

Jest to fakt bezpośredniego zgłoszenia 2♠. S powinien mieć 5 kierów i świadomość posiadania krótkości karo przez partnera, a więc potencjalnie najlepiej mogłoby się grać w kiery. Oznacza to, że ma 3 piki lub grubego dubla pik i bardzo słabe kiery.

Czy jednak partner może mieć singla pik?

Jeśli faktycznie ma singla, to powinien to być raczej król (as), ewentualnie ręka ukierunkowana defensywnie. W przeciwnym razie powinien zgłosić 3
po 2♠. Dlatego nadal kontra jest poprawna z naszą kartą. Kontra zakończyła licytację.

Jakie wisty wchodzą w grę?

As karo wygląda naturalnie. Wist treflowy jest bez sensu. Wist pikowy grozi łatwą stratą lewy. Konfiguracja kierowa nie jest zachęcająca.


Co jest niebezpiecznego w wiście asem karo?

Niebezpiecznie zacznie być wtedy, jeśli w stole się pojawi gruby dubel pik i partner nie będzie w stanie nadbijać trefli. Ruszenie pików z naszej ręki jest dalej niebezpieczne, a skracanie rozgrywającego, to będzie woda na jego młyn. N może próbować przebić dwa trefle wysoko, dwa kara w ręku i mieć szanse wzięcie na waleta pik wskutek wpustu, ponieważ będziemy od niego dłużsi w atutach. Drugie niebezpieczeństwo, to król karo w stole. Alternatywą może być wist kierowy, bądź co bądź wyszło nam z analizy, że partner ma 4 kiery. Jednak jest to wist dosyć „ekspercki” i również może być tragiczny.

Na pocieszenie podaję, że żaden wist nie obkładał kontraktu.

Oto cały rozkład.
 
 
 A W 6 4 3
 A 8
 2
 A D 9 8 7
 
 K
 D W 5 3
 D W 6 4 3
 K W 4
 D 10 9 8
 K 2
 A 10 5
 10 6 5 2
 
 7 5 2
 10 9 7 6 4
 K 9 8 7
 3
 

Ponieważ częściówki pikowe były masowo kontrowane, wisty w króla kier lub pika, które ograniczały liczbę lew do ośmiu dawały 28% z rozdania, natomiast wypuszczenie dziewiątej lewy tylko 8%. Warto zauważyć, że w praktyce szło 2BA.

 

Bogusław Pazur

PROBLEM 6

Mecz I ligi. Założenia obie po partii i jako S posiadasz kartę.

Ręka S:
A K 8 7
D 9 2
D 9 6 2
10 3

Przeciwnik z lewej spasował, partner otworzył 1
, z prawej kontra.

- Jaką wybierasz odzywkę?
Rekontra wskazuje siłę 10+ i sugeruje skład mniej więcej zrównoważony. Nasza ręka pasuje do takiej definicji. Alternatywne 1
♠  jest wyraźnie gorsze, ponieważ pozbawia nas szansy opłacalnego skontrowania. Próba złapania przeciwników na niskiej wysokości jest szczególnie godna rozważenia, gdy końcówka na naszej linii nie jest pewna bądź bilans siły jest nieco poniżej strefy szlemowej. W pierwszym przypadku łatwo możemy zapisać wpadkę z kontrą do częściówki lub przegranej końcówki na drugim stole. Natomiast w drugim miażdżąca przewaga siły przy zrównoważonych rękach może zapewnić grubą wpadkę do końcówki z nadróbkami. Najprawdopodobniej jesteśmy w pierwszej sytuacji, czyli niepewnej końcówki, co daje nam nadzieje na spory zysk za ewentualne skontrowanie przeciwników.
Po naszej rekontrze następują dwa pasy i E zgłasza 1
. Kontra jest oczywista, choć bez specjalnych nadziei, że będzie to kontrakt ostateczny. Takie 1jest często przygotowaniem rktr. SOS w celu wskazania obu starszych kolorów. W licytuje 2
i dobiegają do nas dwa pasy. Dotychczasowa licytacja miała więc następujący przebieg.

West North East South
  1 ♣ 
 ktr. rktr.
pas
 pas  1  ktr.
2 pas pas ?

- Co można powiedzieć o ręce partnera?
Otwierający powinien mieć trefla przygotowawczego. Brak kontry na 2
wskazuje na dubla lub słabą trójkę.

-  Jak oceniasz rękę W?
Bezpośrednie zalicytowanie 2
mocno sugeruje 6 trefli, wyjątkowo mogłaby być to piątka z pełną numeracją, ale posiadanie przez nas 10 trefl praktycznie niweluje taki przypadek do zera. Na marginesie tego rozdania warto wspomnieć o ustaleniu niektórych par, że pas na rekontrę po 1 jest mocno sugestią grania tego kontraktu. Jest to sensowne ustalenie, które zwiększa nasze szanse wybronienia się przed grubą wpadką, zwłaszcza że 1 z rekontrą nie daje dogranej. Przykładowo jeśli w niekorzystnych założeniach otrzymamy xxx xxx xxx W10xx, to najlepsze co możemy zrobić, to zaproponować grę 1 z rekontrą.
 
-  Jakie są szanse wygrania końcówki przez naszą stronę?
Ze względu na kolor treflowy 3BA nie wygląda dobrze. W związku z tym jedyną realną końcówką mogłoby być 4
. Jednak wymagałoby to od partnera dobrze zlokalizowanej góry otwarcia z czterema pikami i przypuszczalnie korzystnego podziału atutów. Dążenie do dogranej w tym rozdaniu wydaje się więc zagraniem przeciw szansom.

- Czy w związku z tym kontrujesz przeciwników?
Skoro partner nie skontrował 2
, to nie mamy podstaw, żeby to zrobić z dublem trefl. Czasami 2 uda się położyć będzie bez jednej, ale do częściówki zysk będzie niewielki, a strata spora jeśli 2 zostanie wygrane.
- Kara pokazaliśmy kontrą, narzuca się więc odzywka 2
. Jakie widzisz jej zalety i wady?
Oczywistą zaletą jest możliwość znalezienia fitu pik. Natomiast podstawową wadą, że jest to odzywka forsująca na okrążenie, co nas poważnie oddala od wyhamowania możliwie nisko w częściówce. Skoro nie chcemy grać 2BA, to znaczy że wylądujemy na szczeblu 3 lub wyżej, jeśli partner z górą będzie chciał przesądzić dograną.


  Grozi przewyższenie, a końcówka jest mało realna, to może wycofać się z rozdania i spasować, mimo że jesteśmy na pozycji sforsowanej?
Jeśli 2
uda się obłożyć, to pas może być połowicznym sukcesem. Jednak spasowanie oznacza, że nie potrafiliśmy sobie poradzić z rozdaniem i włożyliśmy głowę w piasek.
Z rozsądnych odzywek zostało tylko 2
.

  W czym ta odzywka oszukuje partnera?
Przede wszystkim powinniśmy mieć 5 kar, gdyż czwórkę wskazaliśmy wcześniej kontrą.

  Co partner zrobi po 2
?
Zgłosi starszą czwórkę, co teoretycznie forsuje na okrążenie, a ze składem 3343 zalicytuje 3. Ewentualnie z górą i składem 3343 może zgłosić 3
.

  Jaki masz dalszy plan?
Rozsądnie wygląda spasowanie na każdą odzywkę partnera, za wyjątkiem 3
po których zgłosimy 3. W ten sposób zagramy częściówkę, najczęściej na szczeblu 2.

  Kiedy wylądujemy w gorszym kontrakcie?

Jeśli partner ma obie starsze/czerwone czwórki, to zagramy 2zamiast 2/. Jednak kontrakt 2należy porównywać z kontraktem 3/, gdyż niżej zagrać w piki/kara jest raczej niemożliwe.
Po zalicytowaniu 2
partner zgłosił 2, które staną się kontraktem ostatecznym i zostaną wygrane. Na drugim stole przeciwnicy przegrali 3. Na kontrakt 2było do wzięcia 8 lew.
Ręka partnera:


Ręka N:
D W 9 4
A 7 6 3
10 5 3
A 4

PROBLEM 5

Mecz; obie po, rozd. S.
Będąc na otwarciu, otrzymałeś:

Ręka S:
 8 7 2
 A K 10 8 6 4
 8 4 3
 A

Licytujesz Wspólnym Językiem.

Jaka odzywkę wybierasz: 2(słabe dwa), czy 1?
Do otwarcia 1 w kolor potrzeba 13 pkt przeliczeniowych. I właśnie tyle posiadasz (11 PC + 2 PD - za piątego i szóstego kiera). Twoja ręka ma aż 5 kontroli, dobre wrażenie robi jakość kierów, np. ręka:

  
♠  K 8 3    A 10 8 6 4 3    8 4 3    A

mimo tego samego układu i liczby PC, wygląda znacznie gorzej.
Zaś taka ręka:

   
♠  A 8 7    A K 10 8 4 3    8 4 3    4

statystycznie jest najsilniejsza, gdyż:
1)    singlowa blotka jest lepsza od singlowego asa,
2)    figury skoncentrowane w długich kolorach stanowią większą wartość niż w kolorach krótkich.

Oczywiście, w trakcie licytacji poszczególne figury mogą tracić lub zyskiwać na wartości. Na przykład singlowa dama nie znaczy nic - gdy trafia do blotek, a jest potęgą - gdy spotka u partnera kolor AKWxx(x).
Otworzyłeś więc 1
:

West North East South
      1
pas
 2 pas
 ?

Jak rozumiesz odpowiedź 2
?
We Wspólnym Języku odpowiedź 2
nie musi być w pełni naturalna, licytujemy tak także z ręką bezatutową forsującą do dogranej. Przypominam, że z ręką BA w sile inwitu (10-11 PC) bez czterech pików N musiałby zgłosić tzw. półforsujące 1BA (7-11 PC).

Jaki jest Twój rebid?
Oczywiście powinieneś powtórzyć kiery. Ale pamiętaj, 2nie przyrzeka sześciu  kierów, a jedynie wskazuje minimum siły (12-14 PC) oraz sugeruje brak 4+ kar. Każdy rebid wyższy od 2(2
, 2BA, a także 3) obiecuje nadwyżkę (15+ PC).

West North East South
      1
pas
2 pas
 2
 pas   2 BA
 pas  ?
   
Co teraz, czy 2BA forsuje?
Z tego co powiedzieliśmy wcześniej jasno wynika, że 2BA jest forsujące. W większości przypadków ma charakter naturalny, obiecuje zatrzymania w kolorach dotychczas nie licytowanych. Jednak 2BA może być licytowane także z pełnym fitem kierowym, jako oczekiwanie na dalszy opis ręki otwierającego. Ponieważ twój partner jeszcze nie wie, że masz 6 kierów, powtórz je kolejny raz.

West North East South
      1
pas
 2 pas
 2
 pas    2 BA
 pas  3
 pas  3  pas  ?
  
Jak rozumiesz odzywkę 3
?
Na pewno nie jest to próba uzgodnienia pików, bowiem gdyby N miał 4 piki zgłosiłby 2
po 2. 3 - to cue-bid uzgadniający kiery. Partner pokazuje zatrzymanie I lub II klasy w pikach (króla lub asa) i aspiracje szlemikowe. Oczywiście, cue-bid jest zaproszeniem do szlemika.

Przyjmujesz to zaproszenie, czy odrzucasz?
Odrzuceniem propozycji partnera jest powrót na kolor uzgodniony - 4. Ty wprawdzie nie masz żadnych nadwyżek, tylko 11 PC, a o sześciu kierach już poinformowałeś, to jednak karta jest urodziwa, a to stanowi wystarczający powód, by zaproszenie przyjąć warunkowo, tj. zgłosić cue-bid 4
. Tylko z bardzo brzydką kartą powinieneś głosić 4.

West North East South
      1
pas
 2 pas
 2
pas    2 BA
pas  3
pas  3  pas  4
pas   4  pas  4
pas      4 BA pas
 5
pas    6 pas
  pas
pas      
 
Po kolejnym cue-bidzie (4) wycofałeś się już na 4, ale partner sprawdził asy Blackwoodem 102 (odpowiedzi: 1-4; 0-3, 2; 2+ dama atu) i zapowiedział szlemika.

W zaatakował
9 (wist odmienny) i w całej swej krasie ukazał się dziadek:

 A K W
 W 9 7 2
 A K 5 2
 D W
 8 7 2
 A K 10 8 6 4
 8 4 3
 A

Na figurę treflową E dołożył - niestety piątkę.

Kto ma króla trefl?
Wist spod króla, gdy Ty licytowałeś cue-bid treflowy, byłby zbyt ryzykownym  pomysłem.
Możesz być niemal pewnym, że posiada go E. Czy ta informacja jest ważna dla Ciebie? – zobaczymy.
Na razie zagrałeś górą kiery. W miał drugą damę, a E dołożył kiera i trefla. Masz wiec gotowych 11 lew. Podstawowe szanse na lewę dwunastą, to podział kar 3-3 (36%), a gdy ten zawiedzie, impas pikowy (50%) – razem ok. 68%.

Czy widzisz coś jeszcze?
Myślę, że tak… - popatrz na całe rozdanie:


 A K W
 W 9 7 2
 A K 5 2
 D W

 10 3
 D 3
 D 10 9 6
 10 9 8 7 2
 D 9 6 5 4
 5
 W 7
 K 6 5 4 3

 8 7 2
 A K 10 8 6 4
 8 4 3
 A


T
ą dodatkową szansą jest
K u E. Zagraj asa, króla karo, następnie na damę trefl wyrzuć z ręki ostatnie karo. E będzie zmuszony zagrać w pika lub pod podwójny renons.
Zauważ, że tak rozgrywając nic nie możesz stracić, także jeśli
K jest u W. Zachowujesz swoje podstawowe szanse (3-3 w karach oraz impas pikowy), a zyskujesz, gdy K jest u E z krótkimi karami.

Zapamiętaj
1.    Przegrywająca na przegrywającą to bardzo proste zagranie, a możliwość zastosowania tej techniki występuje niezwykle często.
2.    Cue-bid jest zaproszeniem do szlemika. Zaproszenie to można przyjąć - zgłosić szlemika, odrzucić – powrócić na kolor uzgodniony, przyjąć warunkowo – tj. zgłosić swój cue-bid, by za chwilę wycofać się na kolor uzgodniony (takie; chciałbym, a boję się). Cue-bidy służą wiec nie tylko sprawdzaniu zatrzymań, ale także precyzyjnemu bilansowania rąk w strefie szlemowej.

PROBLEM 4

Jak zdobywać maksy?
Turniej par; NS po, rozd. S.


 W 9 7 6 2
 W 2
 A K 10 2
 K D
 





          Ty
 A 10 5
 D 10 3
 9 8 7
 10 6 3 2

West North East South
                  1 BA (15-17)
 pas  2 * pas 2
 pas  3 BA
   pas...  
    * - transfer

Twój partner zawistował 6, ze stołu walet i Twoja dama wzięta lewę (od S - ♥ 4). Zagrałeś 10 i znowu wziąłeś lewę (S dołożył siódemkę, a W piątkę). Co dalej?

Rozwiązanie

Ile PC może mieć partner?

40 - 14 PC (N) - 6 PC (Twoje) - 15 PC (S) = 5 PC. Tak więc W ma maksimum 5 PC. A więc już wiesz, że rozgrywający ma dokładnie asa kier, a partner oprócz K, może mieć co najwyżej damę pik. Przy układzie ręki S 4-4 w kolorach młodszych lub 5-3-3-2 rozgrywający ma gotowych 9 lew. Popatrzmy na całe rozdanie:

 
 W 9 7 6 2
 W 2
 A K 10 2
 K D
 
 D 4 3
 K 9 8 6 5
 5 3
 7 5 4
 A 10 5
 D 10 3
 9 8 7
 10 6 3 2
 
 K 8
 A 7 4
 D W 6 4
 A W 9 8
 

Jeśli będziesz kontynuował kiery, rozgrywający zabije asem, odbierze swoje 9 lew w kolorach młodszych i zagra ze stołu pika, biorąc 10 lew.

A co będzie, jeśli zamiast w kiera zagrasz w pika?

Jest duża szansa, że rozgrywający przepuści do waleta i weźmiecie dwie lewy pikowe. To prawda, że brak kontynuacji kierowej powinien wskazać rozgrywającemu asa pik u Ciebie, ale obawa przed przegraną jest tak duża, że przeciętny zjadacz turniejowego chleba nie zaryzykuje położenia z ręki króla pik. Jeśli zaś rozgrywający ma mariasza pik, nic nie stracisz, rozgrywający ma wtedy gotowych tylko 10 lew i Twój as pik weźmie jeszcze lewę.


PROBLEM 3

Mecz. Obie strony po partii.
Jako S, będąc na otwarciu, otrzymałeś kartę:

Ręka S:
 A K W 9 3
 D 6 4
 A 5 3
 A D

Co licytujesz?
Grając systemem Wspólny Językiem właściwą odzywką jest 1
. Natomiast w pełni naturalnym systemie, w którym otwarcia jeden w kolor są w sile 11-20(21) PC, należy otworzyć 1. Spróbuj przelicytować tę kartę, posługując się takim otwarciem.
Zalicytowałeś więc 1 i po pasie obrońcy z lewej, Twój partner podniósł licytację do 4
.

Jak wyobrażasz sobie rękę partnera?
Partner powinien mieć rękę niezbyt silną honorowo (6-9 PC), lecz układową, opartą o dobry, co najmniej czterokartowy fit w kolorze otwarcia. Przy czym, im siła N jest mniejsza, tym karta powinna być bardziej układowa, np.:

D 10 8 6 4     8     K D 7 6 2     6 4

Niepoprawne jest podniesienie do 4 z ręką, której bilans oparty jest głównie o lewy honorowe, np.:

D 10 6     A K 7 2     K W 7 3     6 4

Czy licytujesz wyżej?
Są duże szansę na szlemika. Jednak nie możesz zapowiedzieć 6
, bo mogą być do oddania dwie lewy kierowe.

Jak sprawdzisz zatrzymanie w kolorze kierowym?
Należy zgłosić najbliższy cue-bid, informując w ten sposób partnera o możliwości gry premiowej.
Zalicytowałeś 5
, a Twój partner zapowiedział 6.

Jak rozumiesz tę odzywkę?   
Partner przyjął zaproszenie do szlemika, a jednocześnie powiedział, że Twoje obawy o brak zatrzymania w kolorze czerwonym są nieuzasadnione. Możesz być przekonany, że posiada on zatrzymania w obu nielicytowanych kolorach oraz wyjątkowo ładną kartę.
Spasowałeś.

West North East South
       1
 pas  4  pas   5 ♣ 
 pas  6  pas  pas
 pas      

Po wiście waletem karo wyłożył się dziadek:

 10 8 7 6 4
 A W 3 2
 K 8
 6 4
 A K W 9 3
 D 7 3
 A 5 3
 A D

Wziąłeś pierwszą lewę w ręku i zagrałeś asa pik, Od E spadła dama.

Ile masz pewnych lew?
Pięć pikowych, jedną kierową, trzy karowe (licząc przebitkę w tym kolorze) i jedną treflową - razem dziesięć lew.

Gdzie masz szansę uzyskać dwie brakujące lewy?
Pewną lewę masz w kolorze kierowym. Nawet jeśli oddasz przeciwnikom lewę na króla, to Twoja druga figura kierowa stanie się lewą, a gdy kolor kierowy dzieli się 3-3 (36% szans), to blotka kier stanie się fortą i impas trefl będzie zbyteczny. Jeśli zdecydujesz się na impas kierowy, to zdobędziesz dwie brakujące lewy także wtedy, gdy W będzie właścicielem drugiego króla.

W razie niepowodzenia w kolorze kierowym, pozostanie Ci w rezerwie szansa impasu treflowego.

Czy należy więc, po odebraniu obrońcom atutów, zagrać na impas króla kier?
Nie, ponieważ jeśli impas kierowy się nie uda, to E niewątpliwie zagra trefla, a wtedy...?

...jeśli zaimpasujesz króla trefl (50% szans na sukces), to nie wykorzystasz szansy podziału kierów 3-3 (36%).

Czy widzisz rozgrywkę pozwalającą wykorzystać obie te szansę (podział kierów, a następnie impas króla trefl)?   
Tak! Należy zagrać blotkę kier ze stołu do damy w ręku. Taka rozgrywka zapewni Ci sukces, gdy drugi lub trzeci król jest u E - weźmiesz trzy lewy w tym kolorze. Ma ona tę przewagę nad impasem, że w razie niekorzystnego położenia króla, lewę weźmie przeciwnik, którego zagranie w trefle jest dla Ciebie niegroźne. Jeśli W, po wzięciu lewy na króla kier, zawistuje np. w kiera, to Ty sprawdzisz podział tego koloru i gdy będzie on inny niż 3-3, wykorzystasz szansę impasu treflowego.

Czy możesz wzmocnić swą rozgrywkę o dodatkowe szansę wygranej?
Tak. Po odebraniu przeciwnikom atutów, należy wyeliminować kara, przebijając trzecie w stole, i dopiero teraz zagrać asa i dwójkę kier do damy w ręku.
Zapewni Ci to wygraną nie tylko przy drugim (singlowym) królu kier u E, ale także przy drugim (singlowym) królu u W (obrońca będzie zmuszony zawistować pod podwójny renons lub do wideł treflowych).
Oto całe rozdanie:


 
 10 8 7 6 4
 A W 3 2
 K 8
 6 4
 
 5 2
 10 8 7 5
 W 10 9
 K 10 8 2
 D
 K 9
 D 7 6 4 2
 W 9 7 5 3
 
 A K W 9 3
 D 6 4
 A 5 3
 A D
 

Zapamiętaj!

Jeśli masz do wyboru grę na impas lub ekspas, musisz wziąć pod uwagę, by w razie niepowodzenia tego zagrania, do lewy doszedł ten obrońca, którego zagranie nie jest dla Ciebie groźne. W ten sposób będziesz mógł wykorzystać kolejne szansę wygranej.

Cue-bid to nie tylko pokazanie zatrzymania l lub II klasy, ale przede wszystkim rodzaj inwitu - zaproszenia do szlemika. Partner może to zaproszenie przyjąć warunkowo - licytuje kolejny cue-bid, bezpośrednio - zgłasza szlemika, nie przyjąć - powraca na kolor uzgodniony.

PROBLEM 2

Obie po, rozd. N. Mecz.
Jako S dostajesz następującą kartę: 

Ręka S:
 A 5 4
 D 7 3
 D 6 4 2
 A K W

Twój partner i przeciwnik z prawej pasują i teraz kolej na Ciebie.

Co licytujesz?
Masz 16 PC w zrównoważonym składzie i licytujesz oczywiście 1BA. Po trzech kolejnych pasach stajesz się rozgrywającym; W wistuje dwójką pik (wist naturalny).

 K 6
 W 6 5 4
 W 9 3
 D 10 6 2
 A 5 4
 D 7 3
 D 6 4 2
 A K W

Ile lew masz do wzięcia z góry?

Z góry jest sześć lew: cztery w treflach i dwie w pikach.

Jakie masz możliwości wyrobienia siódmej lewy?
Siódmą lewę można wyrobić w kierach, jeśli as i król kier są na jednym ręku, względnie gdy któryś z obrońców ma singlową lub drugą figurę kier i trafimy, z której ręki wykonać pierwsze wyjście. Podobne możliwości mamy w karach, ale posiadanie w tym kolorze dziewiątki stwarza dodatkową możliwość zaimpasowania u W dziesiątki karo.

Ile lew mają do wzięcia obrońcy?   
Z pierwszego wistu (czwartą najlepszą) wynika, że piki dzielą się u przeciwników po cztery.
Po dojściu do ręki wyjdą oni w piki powtórnie i będą mieli do wzięcia dwie lewy pikowe i po dwie w czerwonych kolorach - razem sześć.

Czy przeciwnicy są w stanie wyrobić sobie lewę kładącą, nie dając równocześnie siódmej lewy rozgrywającemu?
Jest to niemożliwe, gdyż ruszenie przez obrońców któregokolwiek z czerwonych kolorów jest równoznaczne z wyrobieniem rozgrywającemu stuprocentowej lewy w tym kolorze. Układ typu Dxx do Wxx daje pewną lewę, o ile w kolor ten wyjdzie przeciwnik.

Jak wobec tego rozegrasz?
Skoro samodzielne wyrabianie siódmej lewy jest wysoce niepewne, a oddanie przeciwnikom inicjatywy niczym nie grozi - jasnym jest, że należy zagrać na wpustkę. Pierwszą lewę bijemy królem pik w stole i po zgraniu czterech lew treflowych gramy asa pik i pika. Obrońcy zgrają teraz zapewne swoje forty pikowe, a my pozostawimy sobie trzy kara i dwa kiery w jednym ręku i trzy kiery i dwa kara - w drugim. Wistującym nie pozostanie nic innego niż ściągnąć AK w obu czerwonych kolorach i pogodzić się z faktem, że ostatnia lewa będzie należała do rozgrywającego.

Pełny rozkład:


K 6
W 6 5 4
W 9 3
D 10 6 2

D 9 7 2
K 10 2
A 8 7
8 4 3
W 10 8 3
A 9 8
K 10 5
9 7 5

A 5 4
D 7 3
D 6 4 2
A K W


Zapamiętaj!

•  Istnieje wiele układów, przy których podjęcie próby samodzielnego wyrabiania dodatkowych lew jest wysoce zawodne lub z góry skazane na niepowodzenie. Jeżeli jest to możliwe, należy prowadzić rozgrywkę tak, by do wistu w taki kolor zmusić przeciwników. Standardowa procedura to: zagranie górnych lew w kolorach „bezproblemowych", odbierające jednocześnie obrońcom bezpieczne odejścia, i wpustka kolorem "neutralnym", aby zmusić wistujących do wyjścia w kolor (kolory), z którym mamy kłopot.

PROBLEM 1

Mecz, obie strony po partii. Rozdawał S.
Jako S jesteś posiadaczem karty:

Ręka S:
 A D 3
 A D 7 6 4 2
 7 6
 7 2

Otworzyłeś 1, W spasował, a Twój partner odpowiedział 2
(we WJ dwuznaczne: naturalne, lub bezatutowe, także z fitem kierowym). Po pasie E ponownie znalazłeś się przy głosie.

Jaka jest Twoja zapowiedź?

Zdecydowanie narzuca się rebid 2, który we WJ (także w większości innych systemów) nie przyrzeka nadwyżki w długości tj. sześciu kart w kierach, a jedynie informuje o słabości otwarcia (12-14 PC). Tak więc 2 należy licytować także z kartami:

a)  A D 3     A 10 7 6 4     K 9 2     8 2
b) 
A D 6 3  A 10 7 6 4     K 9     8 2

ponieważ ewentualne 2BA z ręką a) oraz 2 z ręką b) wymagają nadwyżki, tj. 15+PC.

Po Twoich 2 partner zgłosił końcówkę 4 i wszyscy zgodzili się z jego decyzją.

 8 5 4
 K 10 9 6 4
 K 10 3
 A D
 A D 3
 A D 7 6 4 2
 7 6
 7 2

West North East South
       1
 pas  2  pas  2
 pas  4  pas  pas
 pas      

Może budzić Twoje wątpliwości odpowiedź 2
. Otóż w polskich systemach odpowiedź 2 dajemy także z ręką forsującą do dogranej w składzie bezatutowym, niekiedy opartą o fit w kolorze otwarcia. W standardach zachodnich z ręką forsującą do dogranej z fitem licytujemy konwencyjne 2BA (Jacoby`ego). Oczywiście, jeśli 2 nie obiecuje trefli, to powinniśmy je alertować.

Wracamy do naszego problemu.

W zawistował 6.
Dołożyłeś ze stołu blotkę, a E króla.

Ile masz pewnych lew?
Dwie pikowe, sześć kierowych, jedna treflowa - razem dzie­więć lew.

Gdzie spodziewasz się wziąć lewę dziesiątą?
Wystarczy, że zastaniesz dobrze położoną jedną z figur: króla trefl lub asa karo (75% szans), a grę wygrasz.

Czy możesz zwiększyć szansę wygranej?
Możesz wykorzystać dziesiątkę karo. Po odebraniu przeciwni­kom atutów można zagrać blotkę karo do dziesiątki w dziadku. W ten sposób wykorzystamy szansę damy z waletem karo u W (25%). Jeśli szansa ta zawie­dzie, nadal będziemy mogli zagrać na korzystne położenie asa karo, a w razie niepowodzenia pozostanie nam nadzieja korzystnego położenia króla trefl - łączna szansa sukcesu około 80%. Pozostało Ci jednak 20% niepewności.

Czy możesz się jej pozbyć?
Należy wyeliminować piki i dopiero wtedy zagrać blotkę karo z ręki do dziesiątki w stole. E po wzięciu lewy na waleta lub damę zmuszony będzie wistować w karo, trefla lub pika pod podwójny renons - każde z tych zagrań zapewnia dziesiątą lewę.

Jak zrealizować ten plan?
Nie możesz oddać lewy pikowej W, który podegra trefla. Oddaj więc ją E, przepuszczając króla pik. Dalszy plan rozgrywki masz już gotowy.


 8 5 4
 K 10 9 5 3
 K 10 3
 A D

 W 9 7 6
 W
 W 8 5 4 2   
 W 10 6
 K 10 2
 8  
 A D 9
 K 9 8 5 4 3

 A D 3
 A D 7 6 4 2
 7 6
 7 2

Gdyby na zagrane karo W podłożył waleta, to także nie przeszkodzi nam w realizacji kontraktu. Zabijemy waleta królem i E, po wzięciu lewy na asa, będzie zmuszony podarować dziesiątą lewę.

Zapamiętaj!

•  Bardzo wiele błędów rozgrywkowych popełnianych jest już w pierwszej lewie. By ich uniknąć, staraj się przed dołożeniem karty do pierwszej lewy wypatrzyć czyhające na Ciebie niebezpieczeństwa, a następnie zastanowić się, jak ich uniknąć.




wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl