PROBLEM 11
|
|||||||||
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
West | East |
2 ♣ (acol) |
2 ♦ |
2 ♠ | 2 BA |
3 BA |
4 ♠ |
5 ♠ | 6 ♠ |
pas |
|
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
West | North | East | South |
pas | pas | 1 ♣ | 1 ♠ |
1 BA |
pas | 2 ♠ | pas |
3 ♦ | pas | 3 BA |
pas... |
Turniej na maksy z cyklu Grand Prix. Założenia obie po partii i jako E posiadasz kartę.
Ręka E:
♠
D 10 9 8
♥
K 2
♦
A 10 5
♣
10 6 5 2
Partner otworzył 1♦, co gwarantuje 5 kar za wyjątkiem trójkolorówki z singlem trefl. Przeciwnik z prawej zgłosił 1♠.
Jaką wybierasz odzywkę?
Zatrzymanie pikowe wygląda na podwójne, mimo posiadania tylko dwóch punktów w pikach. Karta jest zgrabna i dołożenie do niej waleta trefl kwalifikowałoby ją do inwitu 2BA. Na razie wystarczy skromne 1BA, natomiast rozpoczęcie licytacji od pokazania fitu karo byłoby dużym błędem. Po naszym 1BA następują dwa pasy, ale I obrońca nie rezygnuje i zgłasza 2♣.
Czy przeciwnik z prawej ma co najmniej 5 trefli?
Niekoniecznie. N był na wznowieniu w turnieju na maksy i dobra czwórka jest w zupełności wystarczająca.
Co się dzieje z kierami?
Być może partner ma 4 kiery, ale jest całkiem możliwe że S ma słabą kartą z kierami i przeciwnicy jeszcze ich nie znaleźli.
Jakie odzywki wchodzą w grę?
Na pierwszy rzut oka tylko kontra lub 2♦. Warto jednak przyjrzeć się także odzywce 2BA jako alternatywie dla 2♦. Kolory przeciwnika w dużej mierze trzymamy długościowo, a punkty mamy w kolorach partnera. Taka dystrybucja czasami pozwala pozbierać sporo lew w bez atu. Nie da się jednak ukryć, że ewentualny wybór 2BA jest nieco ekstrawagancki, szczególnie że trzymanie trefl jest życzeniowe i trzeba się będzie gęsto tłumaczyć, jak partner dostawi skład 3451.
Jakie są argumenty za i przeciw kontrze?
Za kontrą:
1. Długość w kolorach przeciwnika podparte dziesiątkami.
2. Boczne punkty w kontrolach.
3. Nadwyżka honorowa.
Przeciw kontrze:
1. Punkty w karach i kierach.
2. Nieujawniony fit karo.
3. Niejasna sytuacja kierowa. Jeśli przeciwnicy mają osiem kierów na osi, to licytując kontrę zamiast 2♦, możemy im ułatwić ich znalezienie. Przykładowo jeśli S ma skład 2542, to po kontrze zalicytuje zapewne 2♥, pozostawiając partnerowi wybór między pikami i kierami.
Co wybierasz?
Decyzja nie jest oczywista i dużo zależy od stylu oraz sytuacji taktycznej w turnieju. Jeśli nie ma potrzeby agresywnej gry, raczej należy zgłosić 2♦.
S zgłasza jednak 2♠ i po dwóch pasach piłka jest znowu po naszej stronie.
Czas na podsumowanie licytacji.
West
North
East
South
1 ♦
1 ♠
1 BA
pas
pas
2 ♣
2 ♦
pas
pas
ktr.
rktr.
2 ♠
pas
pas
?
Niebezpiecznie zacznie być wtedy, jeśli w stole się pojawi gruby dubel pik i partner nie będzie w stanie nadbijać trefli. Ruszenie pików z naszej ręki jest dalej niebezpieczne, a skracanie rozgrywającego, to będzie woda na jego młyn. N może próbować przebić dwa trefle wysoko, dwa kara w ręku i mieć szanse wzięcie na waleta pik wskutek wpustu, ponieważ będziemy od niego dłużsi w atutach. Drugie niebezpieczeństwo, to król karo w stole. Alternatywą może być wist kierowy, bądź co bądź wyszło nam z analizy, że partner ma 4 kiery. Jednak jest to wist dosyć „ekspercki” i również może być tragiczny.
Na pocieszenie podaję, że żaden wist nie obkładał kontraktu.
|
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
Bogusław Pazur
PROBLEM 6
Mecz I ligi. Założenia obie po partii i jako S posiadasz kartę.
Ręka S: |
|
West | North | East | South |
1 ♣ |
ktr. | rktr. | |
pas |
pas | 1 ♦ | ktr. |
2 ♣ | pas | pas | ? |
Ręka N: |
|
PROBLEM 5
Mecz; obie po, rozd. S.
Będąc na otwarciu, otrzymałeś:
Ręka S: |
|
West | North | East | South |
1 ♥ | |||
pas |
2 ♣ | pas |
? |
West | North | East | South |
1 ♥ | |||
pas |
2 ♣ | pas |
2 ♥ |
pas | 2 BA |
pas | ? |
West | North | East | South |
1 ♥ | |||
pas |
2 ♣ | pas |
2 ♥ |
pas | 2 BA |
pas | 3 ♥ |
pas | 3 ♠ | pas | ? |
West | North | East | South |
1 ♥ | |||
pas |
2 ♣ | pas |
2 ♥ |
pas | 2 BA |
pas | 3 ♥ |
pas | 3 ♠ | pas | 4 ♣ |
pas | 4 ♦ | pas | 4 ♥ |
pas | 4 BA | pas |
5 ♦ |
pas | 6 ♥ | pas |
pas |
pas |
|
||||||||
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
PROBLEM 4
Jak zdobywać maksy?
Turniej par; NS po, rozd. S.
♠
W 9 7 6 2
♥
W 2
♦
A K 10 2
♣
K D
Ty
♠
A 10 5
♥
D 10 3
♦
9 8 7
♣
10 6 3 2
West
North
East
South
1 BA (15-17)
pas
2 ♥*
pas
2 ♠
pas
3 BA
pas...
* - transfer
Twój partner zawistował ♥6, ze stołu walet i Twoja dama wzięta lewę (od S - ♥ 4). Zagrałeś ♥10 i znowu wziąłeś lewę (S dołożył siódemkę, a W piątkę). Co dalej?
Rozwiązanie
Ile PC może mieć partner?
40 - 14 PC (N) - 6 PC (Twoje) - 15 PC (S) = 5 PC. Tak więc W ma maksimum 5 PC. A więc już wiesz, że rozgrywający ma dokładnie asa kier, a partner oprócz ♥K, może mieć co najwyżej damę pik. Przy układzie ręki S 4-4 w kolorach młodszych lub 5-3-3-2 rozgrywający ma gotowych 9 lew. Popatrzmy na całe rozdanie:
♠
W 9 7 6 2
♥
W 2
♦
A K 10 2
♣
K D
♠
D 4 3
♥
K 9 8 6 5
♦
5 3
♣
7 5 4
♠
A 10 5
♥
D 10 3
♦
9 8 7
♣
10 6 3 2
♠
K 8
♥
A 7 4
♦
D W 6 4
♣
A W 9 8
Jeśli będziesz kontynuował kiery, rozgrywający zabije asem, odbierze swoje 9 lew w kolorach młodszych i zagra ze stołu pika, biorąc 10 lew.
A co będzie, jeśli zamiast w kiera zagrasz w pika?
Jest duża szansa, że rozgrywający przepuści do waleta i weźmiecie dwie lewy pikowe. To prawda, że brak kontynuacji kierowej powinien wskazać rozgrywającemu asa pik u Ciebie, ale obawa przed przegraną jest tak duża, że przeciętny zjadacz turniejowego chleba nie zaryzykuje położenia z ręki króla pik. Jeśli zaś rozgrywający ma mariasza pik, nic nie stracisz, rozgrywający ma wtedy gotowych tylko 10 lew i Twój as pik weźmie jeszcze lewę.
PROBLEM 3
Mecz. Obie strony po partii.
Jako S, będąc na otwarciu, otrzymałeś kartę:
Ręka S:
♠
A K W 9 3
♥
D 6 4
♦
A 5 3
♣
A D
Co licytujesz?
Grając systemem Wspólny Językiem właściwą odzywką jest 1♣. Natomiast w pełni naturalnym systemie, w którym otwarcia jeden w kolor są w sile 11-20(21) PC, należy otworzyć 1♠. Spróbuj przelicytować tę kartę, posługując się takim otwarciem.
Zalicytowałeś więc 1♠ i po pasie obrońcy z lewej, Twój partner podniósł licytację do 4♠.
Jak wyobrażasz sobie rękę partnera?
Partner powinien mieć rękę niezbyt silną honorowo (6-9 PC), lecz układową, opartą o dobry, co najmniej czterokartowy fit w kolorze otwarcia. Przy czym, im siła N jest mniejsza, tym karta powinna być bardziej układowa, np.:
♠ D 10 8 6 4 ♥ 8 ♦ K D 7 6 2 ♣ 6 4
Niepoprawne jest podniesienie do 4♠ z ręką, której bilans oparty jest głównie o lewy honorowe, np.:
♠ D 10 6 ♥ A K 7 2 ♦ K W 7 3 ♣ 6 4
Czy licytujesz wyżej?
Są duże szansę na szlemika. Jednak nie możesz zapowiedzieć 6♠, bo mogą być do oddania dwie lewy kierowe.
Jak sprawdzisz zatrzymanie w kolorze kierowym?
Należy zgłosić najbliższy cue-bid, informując w ten sposób partnera o możliwości gry premiowej.
Zalicytowałeś 5♣, a Twój partner zapowiedział 6♠.
Jak rozumiesz tę odzywkę?
Partner przyjął zaproszenie do szlemika, a jednocześnie powiedział, że Twoje obawy o brak zatrzymania w kolorze czerwonym są nieuzasadnione. Możesz być przekonany, że posiada on zatrzymania w obu nielicytowanych kolorach oraz wyjątkowo ładną kartę.
Spasowałeś.
West
North
East
South
1 ♠
pas
4 ♠
pas
5 ♣
pas
6 ♠
pas
pas
pas
Po wiście waletem karo wyłożył się dziadek:
♠
10 8 7 6 4
♥
A W 3 2
♦
K 8
♣
6 4
♠
A K W 9 3
♥
D 7 3
♦
A 5 3
♣
A D
Wziąłeś pierwszą lewę w ręku i zagrałeś asa pik, Od E spadła dama.
Ile masz pewnych lew?
Pięć pikowych, jedną kierową, trzy karowe (licząc przebitkę w tym kolorze) i jedną treflową - razem dziesięć lew.
Gdzie masz szansę uzyskać dwie brakujące lewy?
Pewną lewę masz w kolorze kierowym. Nawet jeśli oddasz przeciwnikom lewę na króla, to Twoja druga figura kierowa stanie się lewą, a gdy kolor kierowy dzieli się 3-3 (36% szans), to blotka kier stanie się fortą i impas trefl będzie zbyteczny. Jeśli zdecydujesz się na impas kierowy, to zdobędziesz dwie brakujące lewy także wtedy, gdy W będzie właścicielem drugiego króla.
W razie niepowodzenia w kolorze kierowym, pozostanie Ci w rezerwie szansa impasu treflowego.
Czy należy więc, po odebraniu obrońcom atutów, zagrać na impas króla kier?
Nie, ponieważ jeśli impas kierowy się nie uda, to E niewątpliwie zagra trefla, a wtedy...?
...jeśli zaimpasujesz króla trefl (50% szans na sukces), to nie wykorzystasz szansy podziału kierów 3-3 (36%).
Czy widzisz rozgrywkę pozwalającą wykorzystać obie te szansę (podział kierów, a następnie impas króla trefl)?
Tak! Należy zagrać blotkę kier ze stołu do damy w ręku. Taka rozgrywka zapewni Ci sukces, gdy drugi lub trzeci król jest u E - weźmiesz trzy lewy w tym kolorze. Ma ona tę przewagę nad impasem, że w razie niekorzystnego położenia króla, lewę weźmie przeciwnik, którego zagranie w trefle jest dla Ciebie niegroźne. Jeśli W, po wzięciu lewy na króla kier, zawistuje np. w kiera, to Ty sprawdzisz podział tego koloru i gdy będzie on inny niż 3-3, wykorzystasz szansę impasu treflowego.
Czy możesz wzmocnić swą rozgrywkę o dodatkowe szansę wygranej?
Tak. Po odebraniu przeciwnikom atutów, należy wyeliminować kara, przebijając trzecie w stole, i dopiero teraz zagrać asa i dwójkę kier do damy w ręku.
Zapewni Ci to wygraną nie tylko przy drugim (singlowym) królu kier u E, ale także przy drugim (singlowym) królu u W (obrońca będzie zmuszony zawistować pod podwójny renons lub do wideł treflowych).
Oto całe rozdanie:
♠
10 8 7 6 4
♥
A W 3 2
♦
K 8
♣
6 4
♠
5 2
♥
10 8 7 5
♦
W 10 9
♣
K 10 8 2
♠
D
♥
K 9
♦
D 7 6 4 2
♣
W 9 7 5 3
♠
A K W 9 3
♥
D 6 4
♦
A 5 3
♣
A D
Zapamiętaj!
• Jeśli masz do wyboru grę na impas lub ekspas, musisz wziąć pod uwagę, by w razie niepowodzenia tego zagrania, do lewy doszedł ten obrońca, którego zagranie nie jest dla Ciebie groźne. W ten sposób będziesz mógł wykorzystać kolejne szansę wygranej.
• Cue-bid to nie tylko pokazanie zatrzymania l lub II klasy, ale przede wszystkim rodzaj inwitu - zaproszenia do szlemika. Partner może to zaproszenie przyjąć warunkowo - licytuje kolejny cue-bid, bezpośrednio - zgłasza szlemika, nie przyjąć - powraca na kolor uzgodniony.
Obie po, rozd. N. Mecz.
Jako S dostajesz następującą kartę:
Ręka S:
♠
A 5 4
♥
D 7 3
♦
D 6 4 2
♣
A K W
Twój partner i przeciwnik z prawej pasują i teraz kolej na Ciebie.
Co licytujesz?
Masz 16 PC w zrównoważonym składzie i licytujesz oczywiście 1BA. Po trzech kolejnych pasach stajesz się rozgrywającym; W wistuje dwójką pik (wist naturalny).
♠
K 6
♥
W 6 5 4
♦
W 9 3
♣
D 10 6 2
♠
A 5 4
♥
D 7 3
♦
D 6 4 2
♣
A K W
Ile lew masz do wzięcia z góry?
Z góry jest sześć lew: cztery w treflach i dwie w pikach.
Jakie masz możliwości wyrobienia siódmej lewy?
Siódmą lewę można wyrobić w kierach, jeśli as i król kier są na jednym ręku, względnie gdy któryś z obrońców ma singlową lub drugą figurę kier i trafimy, z której ręki wykonać pierwsze wyjście. Podobne możliwości mamy w karach, ale posiadanie w tym kolorze dziewiątki stwarza dodatkową możliwość zaimpasowania u W dziesiątki karo.
Ile lew mają do wzięcia obrońcy?
Z pierwszego wistu (czwartą najlepszą) wynika, że piki dzielą się u przeciwników po cztery.
Po dojściu do ręki wyjdą oni w piki powtórnie i będą mieli do wzięcia dwie lewy pikowe i po dwie w czerwonych kolorach - razem sześć.
Czy przeciwnicy są w stanie wyrobić sobie lewę kładącą, nie dając równocześnie siódmej lewy rozgrywającemu?
Jest to niemożliwe, gdyż ruszenie przez obrońców któregokolwiek z czerwonych kolorów jest równoznaczne z wyrobieniem rozgrywającemu stuprocentowej lewy w tym kolorze. Układ typu Dxx do Wxx daje pewną lewę, o ile w kolor ten wyjdzie przeciwnik.
Jak wobec tego rozegrasz?
Skoro samodzielne wyrabianie siódmej lewy jest wysoce niepewne, a oddanie przeciwnikom inicjatywy niczym nie grozi - jasnym jest, że należy zagrać na wpustkę. Pierwszą lewę bijemy królem pik w stole i po zgraniu czterech lew treflowych gramy asa pik i pika. Obrońcy zgrają teraz zapewne swoje forty pikowe, a my pozostawimy sobie trzy kara i dwa kiery w jednym ręku i trzy kiery i dwa kara - w drugim. Wistującym nie pozostanie nic innego niż ściągnąć AK w obu czerwonych kolorach i pogodzić się z faktem, że ostatnia lewa będzie należała do rozgrywającego.
Pełny rozkład:
♠
K 6
♥
W 6 5 4
♦
W 9 3
♣
D 10 6 2
♠
D 9 7 2
♥
K 10 2
♦
A 8 7
♣
8 4 3
♠
W 10 8 3
♥
A 9 8
♦
K 10 5
♣
9 7 5
♠
A 5 4
♥
D 7 3
♦
D 6 4 2
♣
A K W
Zapamiętaj!
• Istnieje wiele układów, przy których podjęcie próby samodzielnego wyrabiania dodatkowych lew jest wysoce zawodne lub z góry skazane na niepowodzenie. Jeżeli jest to możliwe, należy prowadzić rozgrywkę tak, by do wistu w taki kolor zmusić przeciwników. Standardowa procedura to: zagranie górnych lew w kolorach „bezproblemowych", odbierające jednocześnie obrońcom bezpieczne odejścia, i wpustka kolorem "neutralnym", aby zmusić wistujących do wyjścia w kolor (kolory), z którym mamy kłopot.
PROBLEM 1
Mecz, obie strony po partii. Rozdawał S.
Jako S jesteś posiadaczem karty:
Ręka S:
♠
A D 3
♥
A D 7 6 4 2
♦
7 6
♣
7 2
Otworzyłeś 1♥, W spasował, a Twój partner odpowiedział 2♣ (we WJ dwuznaczne: naturalne, lub bezatutowe, także z fitem kierowym). Po pasie E ponownie znalazłeś się przy głosie.
Jaka jest Twoja zapowiedź?
a) ♠ A D 3 ♥ A 10 7 6 4 ♦ K 9 2 ♣ 8 2
b) ♠ A D 6 3 ♥ A 10 7 6 4 ♦ K 9 ♣ 8 2
ponieważ ewentualne 2BA z ręką a) oraz 2♠ z ręką b) wymagają nadwyżki, tj. 15+PC.
Po Twoich 2♥ partner zgłosił końcówkę 4♥ i wszyscy zgodzili się z jego decyzją.
♠
8 5 4
♥
K 10 9 6 4
♦
K 10 3
♣
A D
♠
A D 3
♥
A D 7 6 4 2
♦
7 6
♣
7 2
West
North
East
South
1 ♥
pas
2 ♣
pas
2 ♥
pas
4 ♥
pas
pas
pas
Może budzić Twoje wątpliwości odpowiedź 2♣. Otóż w polskich systemach odpowiedź 2♣ dajemy także z ręką forsującą do dogranej w składzie bezatutowym, niekiedy opartą o fit w kolorze otwarcia. W standardach zachodnich z ręką forsującą do dogranej z fitem licytujemy konwencyjne 2BA (Jacoby`ego). Oczywiście, jeśli 2♣ nie obiecuje trefli, to powinniśmy je alertować.
Wracamy do naszego problemu.
W zawistował ♠6.
Dołożyłeś ze stołu blotkę, a E króla.
Ile masz pewnych lew?
Dwie pikowe, sześć kierowych, jedna treflowa - razem dziewięć lew.
Gdzie spodziewasz się wziąć lewę dziesiątą?
Wystarczy, że zastaniesz dobrze położoną jedną z figur: króla trefl lub asa karo (75% szans), a grę wygrasz.
Czy możesz zwiększyć szansę wygranej?
Możesz wykorzystać dziesiątkę karo. Po odebraniu przeciwnikom atutów można zagrać blotkę karo do dziesiątki w dziadku. W ten sposób wykorzystamy szansę damy z waletem karo u W (25%). Jeśli szansa ta zawiedzie, nadal będziemy mogli zagrać na korzystne położenie asa karo, a w razie niepowodzenia pozostanie nam nadzieja korzystnego położenia króla trefl - łączna szansa sukcesu około 80%. Pozostało Ci jednak 20% niepewności.
Czy możesz się jej pozbyć?
Należy wyeliminować piki i dopiero wtedy zagrać blotkę karo z ręki do dziesiątki w stole. E po wzięciu lewy na waleta lub damę zmuszony będzie wistować w karo, trefla lub pika pod podwójny renons - każde z tych zagrań zapewnia dziesiątą lewę.
Jak zrealizować ten plan?
Nie możesz oddać lewy pikowej W, który podegra trefla. Oddaj więc ją E, przepuszczając króla pik. Dalszy plan rozgrywki masz już gotowy.
♠
8 5 4
♥
K 10 9 5 3
♦
K 10 3
♣
A D
♠
W 9 7 6
♥
W
♦
W 8 5 4 2
♣
W 10 6
♠
K 10 2
♥
8
♦
A D 9
♣
K 9 8 5 4 3
♠
A D 3
♥
A D 7 6 4 2
♦
7 6
♣
7 2
Gdyby na zagrane karo W podłożył waleta, to także nie przeszkodzi nam w realizacji kontraktu. Zabijemy waleta królem i E, po wzięciu lewy na asa, będzie zmuszony podarować dziesiątą lewę.
Zapamiętaj!
• Bardzo wiele błędów rozgrywkowych popełnianych jest już w pierwszej lewie. By ich uniknąć, staraj się przed dołożeniem karty do pierwszej lewy wypatrzyć czyhające na Ciebie niebezpieczeństwa, a następnie zastanowić się, jak ich uniknąć.