<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Marcin Lesniewski
Artykuł z m-ka Brydż 7/8-1985
Marcin Leśniewski
OBRONA ROKU


Właściwy moment analizy jest cechą odróżniającą graczy wybitnych od graczy bardzo dobrych - kilka dni temu byłem świadkiem rozdania, które zostanie przesłane do Światowej Federacji Brydżowej na konkurs „Obrona roku". Autorem doskonałego zagrania jest Tadeusz Ralko - zawodnik Czarnych Słupsk. Początkowo nic nie zapowiadało rewelacji.

 D W 8 7
 ---
 A 6 3
 D 10 9 8 5 4
 
 A 3 2
 10 7 4 3 2
 K 5 4
 W 7


Mecz, obie przed rozdawał W:

West
Wągrodzki
North

East
Ralko
South

 1  1 BA*
 3  4
 5  5  ktr.  pas
 pas  pas    
    * 4 piki - 5+m, siła 8-15 PC

Wągrodzki zaatakował asem kier. Rozgrywający przebił w stole i zagrał damą pik. Jak należało bronić? Otóż Ralko przepuścił pika (partner dołożył czwórkę), a rozgrywający ponowił pika. Co teraz? Wydaje się, że należy bić i otwierać kara. A może trzeci raz atu? Nie, nic z tych rzeczy. Ralko przemyślał sprawę dokładnie i doszedł do wniosku, że rozgrywający nie może mieć przegrywającego kiera, gdyż próbowałby wziąć pierwszą lewę pikową w ręku w celu przebicia kiera w dziadku. Co zatem? Narysuję Państwu rozkład wszystkich kart na początku.

 
 D W 8 7
 ---
 A 6 3
 D 10 9 8 5 4
 
 4
 A D W 9 8 6
 W 7 2
 K 3 2
 A 3 2
 10 7 4 3 2
 K 5 4
 W 7
 
 K 10 9 6 5
 K 5
 D 10 9 8
 A 6
 

i sytuację jaka się wytworzyła po pierwszych dwóch lewach:


 W 8
 ---
 A 6 3
 D 10 9 8 5 4

 ---
 D W 9 8 6
 W 7 2
 K 3 2
 A 3
 10 7 4 3
 K 5 4
 W 7

 K 10 9 6
 K
 D 10 9 8
 A 6


W tej lewie jak wspomniałem, zagrano ze stołu ósemkę pik. Przeanalizujmy możliwości Jakie wytworzą się po poszczególnych zagraniach Ralki:

1. As pik i król karo - rozgrywający bije asem i wyrabia trefle mając dojście do stołu waletem pik;

2. As pik i blotka karo - rozgrywający  kładzie damę - ma  prawo i  szansę tak zagrać,  gdyż licytacja zlokalizowała  jednego młodszego króla u S, a otwieranie kar jest koniecznością;

3. As pik i pik - rozgrywający bez wysiłku realizuje grę wyrabiając trefle do których dojdzie asem karo;

4. Zagranie asem pik i odwrót w kiera lub w trefla nie wnosi nic nowego.

Ralko znalazł jedyną drogę - przepuścił pika po raz drugi!! Tym zagraniem Tadeusz zachował kontrolę nad dojściem do stołu i w korzystny sposób zmienił moment dojścia do partnera. Teraz po zagraniu as trefl i trefl partner wyjdzie w karo i zdążymy wziąć wpadkową lewę na króla w tym kolorze. Jednakże rozgrywający zagrał w kolejnej lewie pika i gdy Ralko utrzymał się asem - zagrał zgodnie z zasadą „koniec wieńczy dzieło" - królem karo! To mordercze zagranie odcięło rozgrywającego od fort treflowych w stole i pozwoliło obrońcom wziąć wpadkową lewę karową. Gratulacje!

wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl