Autor:
Ryszard KiełczewskiArtykuł ze Świata Brydża 7/8-1993
Ryszard Kiełczewski
ZGODNIE Z REGUŁAMI
Ponoć myślenie w brydżu ma przyszłość. Stąd częste "przy dumy" naszych partnerów, przeciwników i nas samych. Z drugiej strony, wystarczy zapamiętać, a później konsekwentnie stosować kilka - lub więcej - wpajanych nam za młodu reguł (im więcej znasz reguł, tym większym jesteś graczem), by gra w brydża stała się niezwykle prosta. Oto dwa przykłady potwierdzające w pełni tę tezę:
1. Gdy nie wiesz w co zagrać, dopuść do głosu przeciwnika
|
♠ |
K 10 2
|
♥ |
3 |
♦ |
D W 9 8 5
|
♣ |
W 10 6 4
|
|
|
♠ |
4 |
♥ |
D W 9 8 7 4
|
♦ |
A 7
|
♣ |
A K D 3
|
|
|
♠ |
8 7 5
|
♥ |
--- |
♦ |
K 10 6 3 2
|
♣ |
9 8 7 5 2
|
|
|
♠ |
A D W 9 6 3
|
♥ |
A K 10 6 5 2
|
♦ |
4 |
♣ |
--- |
|
|
Asa trefl przebiłeś. Być może niesłusznie, zapomniałeś, że... gracz raz puszcza!
Narzuca się gra na dwustronne przebitki, można też spróbować wyrobienia kierów, a i kolor karowy budzi pewne nadzieje. Nie wiesz, co zrobić - oddaj lewę przeciwnikom! Przecież nie możesz nic stracić, wychodząc ♥2! Patrz, E nie dołożył do koloru, a więc koncepcja wyrobienia kiera odpada. Kolejny trefl przebity, kier przebity królem, trefl przebity, kier przebity dziesiątką, ściągamy atuty i asa, króla w kierach - 10 lew! Jakież to proste.
2. Gracz raz puszcza
|
♠ |
K W 9 7 5
|
♥ |
A W 5
|
♦ |
A 9 7
|
♣ |
A 4
|
|
|
♠ |
4 |
♥ |
K 10 9 8 6 3
|
♦ |
D 10 6 3
|
♣ |
10 3
|
|
|
♠ |
3 2
|
♥ |
D 7 2
|
♦ |
K W 4
|
♣ |
K 9 8 7 6
|
|
|
♠ |
A D 10 8 6
|
♥ |
4 |
♦ |
8 5 2
|
♣ |
D W 5 2
|
|
|
NS osiągnęli szlemika pikowego. Nieopacznie skontrowałeś cue-bid 5♣. Twój partner wyszedł więc ♣10, ze stołu blotka, a Ty...?
Jeżeli zabijesz, będziesz miał problem, w co zagrać w drugiej lewie: wistować do wideł pikowych, kierowych lub spod ♦K byłoby sprzeczne z regułami. Ach! Gracz raz puszcza - przepuściłeś!
A więc można grać szybko i dobrze. Wystarczy zapamiętać kilka pożytecznych reguł.