Autor:
Władysław IzdebskiPrzelicytujmy to razem
Problem licytacyjny 3
Licytujemy Wspólnym JÄ™zykiem
Obie przed, rozd. W.
Twoja ręka E: |
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
Licytujesz ze mnÄ…. Jako W otwieram 1♠...
W E
1♠ ?
Jaką odpowiedź wybrać z ręką E?
PrawidÅ‚owÄ… odzywkÄ… jest 2♦ (we WJ kolor 5+). A jednak jedna osoba zdecydowaÅ‚a siÄ™ na 3♦. 3♦ - to zÅ‚y pomysÅ‚, gdyż blokuje uzgodnienie trefli. Skaczemy na 3♦ z rÄ™kÄ… jednokolorowÄ… z bardzo dobrym kolorem i z co najmniej lekkimi aspiracjami szlemikowymi. Oto przykÅ‚adowa rÄ™ka upoważniajÄ…ca do odpowiedzi 3♦:
♠ 9 8 ♥ A 8 ♦ K D W 10 7 6 ♣ A 10 4
W E
1♠ 2♦
3♦ ?
Czy 3 ♦ forsuje?
W wiÄ™kszoÅ›ci klasycznych systemów forsuje, a wiÄ™c wymaga nadwyżki w sile. Tak jest również w systemach polskich.
Jak wielkÄ… nadwyżkÄ™ w sile obiecuje 3 ♦?
Jest to karta, z którÄ… mamy bilans co najmniej na koÅ„cówkÄ™. Już fit w kolorze partnera podnosi siÅ‚Ä™ poÅ‚Ä…czonych rÄ…k, jeÅ›li do tego dodamy ze 2 PC nadwyżki honorowej, to mamy podniesienie do 3♦.
ZupeÅ‚nie inaczej wyglÄ…da sytuacja, gdy karta nie jest sfitowana, wówczas przesÄ…dzamy koÅ„cówkÄ™ z pozycji otwierajÄ…cego z siÅ‚Ä… 15+ PC.
Przykład:
1) W E
1♠ 2♦
3♣ = 15+ PC
albo
2) W E
1♥ 2♦
2♠ = 15+ PC
Popatrzmy na ręce misfitowe:
♠ |
A D 6 5 4
|
♥ |
A D 7 5
|
♦ |
3 |
♣ |
8 7 6
|
|
|
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
Mimo 25 PC i dwóch kolorów piÄ™ciokartowych szanse wygrania 3 BA sÄ… znikome.
A popatrzmy na ręce supersfitowane:
♠ |
A D 6 5 4
|
♥ |
5
|
♦ |
A 7 3 2
|
♣ |
D 7 6
|
|
|
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
Także 25 PC i impasowy szlemik w kara.
Wracamy do naszego rozdania.
W E
1♠ 2♦
3♦ ?
Konkursowicz RafaÅ‚ zwietrzyÅ‚ szansÄ™ szlemikowÄ… i zgÅ‚osiÅ‚ cue-bid 4 ♣, ja cue-bid 4♥, RafaÅ‚ 5♣ i moje negatywne 5♦ zakoÅ„czyÅ‚o licytacjÄ™: Oto obie rÄ™ce:
♠ |
A D 8 5 4
|
♥ |
K W 7
|
♦ |
A W 3 2
|
♣ |
7
|
|
|
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
i nasza licytacja:
W E
1♠ 2♦
3♦ 4♣
4♥ 5♣
5♦ pas
Choć przy takiej ręce Rafała :
♠ 9 8 ♥ D 8 ♦ K D 10 7 6 ♣ A K 8 4
chciałbym grać szlemika, zwłaszcza bez wistu pikowego. Może przy stoliku bym go zgłosił, ale widząc obie ręce łatwo mi było wyhamować :).
Jeszcze raz wracamy do:
W E
1♠ 2♦
3♦ ?
Twoja ręka E: |
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
Po tym wszystkim co powiedzieliÅ›my sobie wczeÅ›niej, wiemy, że nadwyżka na 3♦ nie musi być duża. JeÅ›li tak, to wyjÅ›cie z naszÄ… rÄ™kÄ… powyżej 3BA staje siÄ™ wÄ…tpliwe. Np. z takÄ… kartÄ…:
Twoja ręka E: |
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8 2
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W
|
|
nie mielibyśmy żadnych wątpliwości, że należy dążyć do 3BA.
Jak sprawdzić zatrzymanie w kierach?
Gdyby kiery zamienić z treflami, zgÅ‚osilibyÅ›my 3♥ - trzeci kolor jest naturalny.
ZaÅ› z autentycznÄ… kartÄ… należy zgÅ‚osić 3♠!!!
Odzywka ta może być uzgodnieniem pików, ale w pierwszym czytaniu otwierajÄ…cy powinien przyjąć, iż jest to próba znalezienia stopera kierowego (przypominam: ze stoperem kier, bez stopera trefl, E zgÅ‚osiÅ‚by 3♥). Ze stoperem kier otwierajÄ…cy powinien wiÄ™c zgÅ‚osić 3BA, na które odpowiadajÄ…cy spasuje bez fitu pikowego, a licytować bÄ™dzie dalej, gdy ten fit posiada.
Tak więc w naszym rozdaniu:
♠ |
A D 8 5 4
|
♥ |
K W 7
|
♦ |
A W 3 2
|
♣ |
7
|
|
|
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K W 2
|
|
proponujÄ™ licytacjÄ™:
West |
East |
1 ♠ |
2 ♦ |
3 ♦ |
3 ♠ |
3 BA
|
pas |
Tak licytował pan Paweł Serwatowski. Oto jego komentarz:
Nie wydaje mi się, aby 5 karo było lepsze niż 3BA. Problem "karowy" opisywał Pan już kiedyś, chyba w nieistniejącej już "szkole: bridgebase.pl", mimo to długo się zastanawiałem nad wyborem:
"3pik czy 4trefl" ?
Z powyższego wynika, że powinienem rękę E dać np, taką:
Twoja ręka E: |
♠ |
10 7
|
♥ |
9 8 2
|
♦ |
K D 10 8 5
|
♣ |
A K 8
|
|
z którÄ… nikt nie miaÅ‚by wÄ…tpliwoÅ›ci, że trzeba zmierzać do 3BA.
Także pani Agnieszka Kurpeta licytowała tak, jak sobie tego życzyłem. Brawo!
Niestety w Konkursie wzięło udziaÅ‚ zaledwie 5 osób. Może dlatego, że sÄ… wakacje? Może dlatego, że rozdania sÄ… zbyt trudne? Może z innych powodów?
Jeśli wiecie dlaczego, napiszcie!
Władysław Izdebski