Autor: Roman Krzemień Artykuł ze Świata Brydża 5/2000
ROZGRYWKA KOLORU
W cyklu tym zajmiemy się, jak wskazuje tytuł, schematami rozgrywek pojedynczego koloru. Będziemy je jednak rozpatrywać raczej z punktu widzenia psychologicznego niż czysto matematycznego.
♠
A K 5
♥
10 7 3 2
♦
K D 8
♣
A 7 2
♠
7 6 3
♥
W 5 4
♦
A 9 3 2
♣
K D 4
Po krótkiej licytacji: 1 BA - 3 BA i wiÅ›cie w blotkÄ™ pik bijemy królem i gramy króla, damÄ™ (od S walet) i blotkÄ™ karo. Co teraz? Impas czy z góry? Matematyka radzi nam impasować (z zasady ograniczonego wyboru - gdyby S miaÅ‚ ♦ W10x, to mógÅ‚by doÅ‚ożyć zarówno dziesiÄ…tkÄ™, jak i waleta), ale...
Nie mielibyÅ›my tego problemu, gdybyÅ›my w drugiej lewie przeszli treflem do stoÅ‚u i stamtÄ…d zagrali w blotkÄ™ karo. S, majÄ…c ♦ W10x, na pewno podÅ‚oży honor, a wiÄ™c gdy w drugim okrążeniu spadÅ‚by walet, to mielibyÅ›my pewność, że jest on drugi.
Analogiczne układy to:
W E (dziadek)
a) A K 9 x D x x
b) A D 9 x K x x
Należy w pierwszej lewie tak rozłożonego koloru zagrać blotkę z ręki (W). N, mając W10x, i widząc w stole samotną figurę, na pewno podłoży honor.