<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Władysław Izdebski
Artykuł ze Świata Brydża 2/1998

KĄCIK MAKSOWICZA

W meczu, zwłaszcza będąc po partii, warto zalicytować końcówkę już 40-procentową. W turnieju dopiero akcje 50-pro-centowe (tak w licytacji, jak w rozgrywce, wiście) mają sens. W sytuacjach wahliwych licytuj więc do tyłu. Jednak nie graj przeciwko sali. Jeżeli jesteś przekonany, że niemal wszyscy na sali zgłoszą końcówkę, zgłoś ją także Ty. Przystępując do rozgrywki, wystartujesz z tego samego miejsca co inni. Ponieważ jednak to Ty rozgrywasz lepiej niż pozostali... wygraną masz w kieszeni. Gdybyś jednak wątpił w swoje umiejętności techniczne, licytuj przeciwko sali.
Popatrzmy na rozdanie z książki K.Woolsey'a Match Points.
Obie strony po partii:

 A K W 7 3
 6 3
 K 10 5 2
 K 2
 10 8 6 4
 K D 7
 6 4 3
 A 9 3

West (Ty)
North East South
 1  pas  2  pas
 ?      

Być może w meczu przeleciałaby Ci przez głowę myśl o zainwitowaniu końcówki, w turnieju - zgodnie z tym, co powiedzieliśmy - pasujesz. N zgodził się z tym kontraktem i zawistował W. Podłożoną figurę, S zabił asem i odwrócił w kiera. Wziąłeś lewę w stole. Jak oceniasz kontrakt, w którym się znalazłeś? Jak planujesz rozgrywkę?

- Partner ma dobrą kartę; aż 9 PC, aż 4 atuty. Jednak ze względu na układ 4-3-3-3 słusznie nie inwitował końcówki. Choć być może znajdą się na sali pary, które dopadną końcówki, to nie musisz się nimi zajmować; oni już z Tobą wygrali  - jeżeli końcówkę zrealizują, przegrali - gdy końcówka nie wychodzi. Na porównanie z nimi nie masz już żadnego wpływu, zdecydowałeś o tym w licytacji. Tak więc, ścigasz się tylko z tymi, którzy grają częściówkę pikową (trudno spodziewać się, by ktoś grał w tym rozdaniu w bez atu). Skoncentruj się więc tylko nad nadróbką.
Należy przebić w trzeciej lewie kiera (przygotowując eliminację) i dopiero potem zagrać asa, króla atu. Jeśli atuty podzielą się po dwa, wykorzystasz szansę karową. W rzeczywistości S miał jednak singletona atu i w drugiej lewie atutowej pozbył się kiera. Co dalej?
- Grasz trzy razy trefle, kończąc przebitką w ręku, i wychodzisz w pika. Ręka N wyglądała następująco:

D 9 2   W 1 0 2   A D 9   D 10 6 5.

Zagranej damie trefl pozwalasz wziąć lewę i musisz otrzymać lewę na króla karo. Możesz być zadowolony z tak przeprowadzonej rozgrywki. Twoje +140 jest bliskie maksa! 


wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl