<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Władysław Izdebski
Artykuł ze Świata Brydża 2/1998

KÄ„CIK MAKSOWICZA

W meczu, zwÅ‚aszcza bÄ™dÄ…c po partii, warto zalicytować koÅ„cówkÄ™ już 40-procentowÄ…. W turnieju dopiero akcje 50-pro-centowe (tak w licytacji, jak w rozgrywce, wiÅ›cie) majÄ… sens. W sytuacjach wahliwych licytuj wiÄ™c do tyÅ‚u. Jednak nie graj przeciwko sali. Jeżeli jesteÅ› przekonany, że niemal wszyscy na sali zgÅ‚oszÄ… koÅ„cówkÄ™, zgÅ‚oÅ› jÄ… także Ty. PrzystÄ™pujÄ…c do rozgrywki, wystartujesz z tego samego miejsca co inni. Ponieważ jednak to Ty rozgrywasz lepiej niż pozostali... wygranÄ… masz w kieszeni. GdybyÅ› jednak wÄ…tpiÅ‚ w swoje umiejÄ™tnoÅ›ci techniczne, licytuj przeciwko sali.
Popatrzmy na rozdanie z książki K.Woolsey'a Match Points.
Obie strony po partii:

 A K W 7 3
 6 3
 K 10 5 2
 K 2
 10 8 6 4
 K D 7
 6 4 3
 A 9 3

West (Ty)
North East South
 1  pas  2  pas
 ?      

Być może w meczu przeleciaÅ‚aby Ci przez gÅ‚owÄ™ myÅ›l o zainwitowaniu koÅ„cówki, w turnieju - zgodnie z tym, co powiedzieliÅ›my - pasujesz. N zgodziÅ‚ siÄ™ z tym kontraktem i zawistowaÅ‚ W. PodÅ‚ożonÄ… figurÄ™, S zabiÅ‚ asem i odwróciÅ‚ w kiera. WziÄ…Å‚eÅ› lewÄ™ w stole. Jak oceniasz kontrakt, w którym siÄ™ znalazÅ‚eÅ›? Jak planujesz rozgrywkÄ™?

- Partner ma dobrÄ… kartÄ™; aż 9 PC, aż 4 atuty. Jednak ze wzglÄ™du na ukÅ‚ad 4-3-3-3 sÅ‚usznie nie inwitowaÅ‚ koÅ„cówki. Choć być może znajdÄ… siÄ™ na sali pary, które dopadnÄ… koÅ„cówki, to nie musisz siÄ™ nimi zajmować; oni już z TobÄ… wygrali  - jeżeli koÅ„cówkÄ™ zrealizujÄ…, przegrali - gdy koÅ„cówka nie wychodzi. Na porównanie z nimi nie masz już żadnego wpÅ‚ywu, zdecydowaÅ‚eÅ› o tym w licytacji. Tak wiÄ™c, Å›cigasz siÄ™ tylko z tymi, którzy grajÄ… częściówkÄ™ pikowÄ… (trudno spodziewać siÄ™, by ktoÅ› graÅ‚ w tym rozdaniu w bez atu). Skoncentruj siÄ™ wiÄ™c tylko nad nadróbkÄ….
Należy przebić w trzeciej lewie kiera (przygotowujÄ…c eliminacjÄ™) i dopiero potem zagrać asa, króla atu. JeÅ›li atuty podzielÄ… siÄ™ po dwa, wykorzystasz szansÄ™ karowÄ…. W rzeczywistoÅ›ci S miaÅ‚ jednak singletona atu i w drugiej lewie atutowej pozbyÅ‚ siÄ™ kiera. Co dalej?
- Grasz trzy razy trefle, kończąc przebitką w ręku, i wychodzisz w pika. Ręka N wyglądała następująco:

D 9 2   W 1 0 2   A D 9   D 10 6 5.

Zagranej damie trefl pozwalasz wziąć lewÄ™ i musisz otrzymać lewÄ™ na króla karo. Możesz być zadowolony z tak przeprowadzonej rozgrywki. Twoje +140 jest bliskie maksa! 


wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl