<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Roman Krzemień
Artykuł ze Świata Brydża 1/1997

Liczymy i jeszcze raz liczymy

Liczenie powinno być podstawowÄ… czynnoÅ›ciÄ… każdego brydżysty. PoczÄ…wszy od liczenia punktów w trakcie licytacji, aż do wyliczenia skÅ‚adów zakrytych rÄ…k. Jest to na ogóÅ‚ bardzo proste, bo sprowadza siÄ™ do liczenia do trzynastu, ale wiÄ™kszość graczy jest po prostu zbyt leniwa.

 
 K D 4
 A D 10 9
 7 6
 A 5 3 2
 
 9 8 7 5 2
 8 7 5 2
 D 4
 7 6
 10 3
 K 6 3
 A W 3
 K W 10 8 4
 
 A W 6
 W 4
 K 10 9 8 5 2
 D 9
 

E otworzył licytację 1
, po czym S gra kontrakt 3 BA.
Wist nastÄ…piÅ‚ w trefla, zostaÅ‚ przepuszczony w dziadku i zabity królem przez E. Odwrót treflowy rozgrywajÄ…cy zabiÅ‚ damÄ… w rÄ™ku i zagraÅ‚ kiera na impas. E wziÄ…Å‚ królem i wyrobiÅ‚ sobie trefle, majÄ…c jeszcze dojÅ›cie
A.
A przecież gdyby S policzył swoje lewy (3 pikowe + 3 kierowe + 2 treflowe = 8), to stwierdziłby, że musi wziąć jeszcze karową. Przeszedłby więc do stołu
D i zagraÅ‚by blotkÄ™ karo. Jeżeli E przepuÅ›ci, to mamy już dziewiÄ…tÄ… lewÄ™ na króla i przerzucamy siÄ™ na kiery. Jeżeli zaÅ› E zabije, to nastÄ™pne karo oddamy W i weźmiemy trzy piki, trzy kara, dwa trefle i A, czyli w sumie 9 lew.

Nie jest też trudniejsze liczenie lew rozgrywajÄ…cego przez obroÅ„ców:


 K 7 6 2
 8 5 3
 A K 2
 A 7 3

 A D 5 3
 K 10 2
 D W
 D W 10 2
 W 10 9 8 4
 ---
 10 9 6 3
 K 9 5 4

 ---
 A D W 9 7 6 4
 8 7 5 4
 8 6


North South
 1 BA
 4
 pas  

Wist D, następnieW.
S zabiÅ‚ i zaimpasowaÅ‚ kiera. W wziÄ…Å‚ królem i zagraÅ‚ po raz trzeci w trefla. S przebiÅ‚ i Å›ciÄ…gnÄ…Å‚ asa oraz waleta atu. E wyrzuciÅ‚ pika, trefla, a na trzecie atu - bojÄ…c siÄ™ wyrzucić pika (czwarty król w stole) - wyrzuciÅ‚ karo, wypuszczajÄ…c grÄ™. A przecież gdy od W spadÅ‚a 10, to policzenie lew rozgrywajÄ…cego byÅ‚o bardzo proste: 6 kierów, AK i A to w sumie dziewięć. Jeżeli S ma tylko singlowÄ… blotkÄ™ pik, to król w stole da mu dziesiÄ…tÄ… lewÄ™. Jedyna wiÄ™c szansa, że ma on w rÄ™ku renons pikowy.


 K 10 7 6
 W 9 5 4 3
 A D
 A 10

 5 3
 2
 10 8 6 5 4
 K W 7 6 5
 A 8 4
 A 10 7 6
 W 3 2
 8 4 3

 D W 9 2
 K D 8
 K 9 7
 D 9 2


North South

  1 ♣  
1
1
4   pas

Wist w blotkÄ™ kier, E zabiÅ‚ asem i odwróciÅ‚ do przebitki. W przebiÅ‚, ale obroÅ„cy poza asem atutowym nie wziÄ™li już nic wiÄ™cej. A wystarczaÅ‚o tym razem policzyć tylko do czterech - tzn. swoje lewy. A, A i przebitka to tylko trzy - czwartÄ… można wziąć tylko w treflach, ale trzeba otworzyć je już -przed przebitkÄ… i wyrobieniem rozgrywajÄ…cemu kierów.


 K D 2
 W 10
 8 7 5 3
 6 4 3 2

 5 4
 3 2
 D W 10 9 4 2
 D 7 5
 W 9 8 3
 8 7 5
 A K
 W 10 9 8

 A 10 7 6
 A K D 9 6 4
 6
 A K


S gra 6. Wist w D - K, po czym A. S przebiÅ‚, Å›ciÄ…gnÄ…Å‚ atuty i zagraÅ‚ króla, damÄ™ i blotkÄ™ pik. Niestety, nie trafiÅ‚, kÅ‚adÄ…c z rÄ™ki asa.
A przecież wyliczenie rÄ…k obroÅ„ców byÅ‚o bardzo proste. NależaÅ‚o w trzeciej lewie przejść kierem do stoÅ‚u i przebić kolejne karo. E jest w tym momencie w przymusie, ale S może nawet nie zauważyć tego. ÅšciÄ…ga trzeci raz atu - wyrzucajÄ…c ze stoÅ‚u trefla, zgrywa
AK, przechodzi pikiem do stołu i przebija ostatniego trefla. Teraz W jest całkowicie wyliczony: ma dwa kiery, sześć kar i co najmniej trzy trefle. Nie może więc mieć więcej niż dwa piki.


 D 9 2
 A 7 3
 A 10 9 2
 K D 3

 5 4
 D W 10 9 8 6
 W 3
 5 4 2
 8 7
 5
 D 7 5 4
 A W 10 9 7 6

 A K W 10 6 3
 K 4 2
 K 8 6
 8


West North East South
    3 3
 pas  4  pas 4
 pas    4 BA
pas
5
 pas  6    pas...
 

  5, figura ze stoÅ‚u, od E as i odwrót w trefla. S przebiÅ‚, Å›ciÄ…gnÄ…Å‚ atuty, na D wyrzuciÅ‚ karo, po czym zagraÅ‚ KA10, przebijajÄ…c w rÄ™ku. Gdy W nie doÅ‚ożyÅ‚, rozgrywajÄ…cy zaczÄ…Å‚ narzekać na pecha, twierdzÄ…c, że zagraÅ‚ zgodnie z rachunkiem prawdopodobieÅ„stwa, bo wiÄ™ksza szansa byÅ‚a na to, że E ma trzy kara niż cztery. Z matematycznego punktu widzenia miaÅ‚ racjÄ™, ale akurat w tym rozdaniu nie musiaÅ‚ siÄ™ kierować rachunkiem prawdopodobieÅ„stwa. GrajÄ…c K i blotkÄ™ kier do asa, mógÅ‚ dokÅ‚adnie wyliczyć rÄ™kÄ™ E.


 K 8 2
 K 3
 A 7 6 2
 8 7 5 4

 5 3
 W 6
 D W 9 8 4
 A W 10 2
 D W
 A D 10 9 8 7 2
 5 3
 6 3

 A 10 9 7 6 4
 5 4
 K 10
 K D 9


West North East South
    3 3
 pas  4    pas...
 

Wist: W, ze stoÅ‚u K. E Å›ciÄ…gnÄ…Å‚ asa oraz damÄ™ i zagraÅ‚ w trefla. W wziÄ…Å‚ asem i odwróciÅ‚ w W. RozgrywajÄ…cy zabiÅ‚, zgraÅ‚ A i - gdy spadÅ‚ walet - zaimpasowaÅ‚ w nastÄ™pnej lewie ósemkÄ…. Jak siÄ™ później tÅ‚umaczyÅ‚, zarówno licytacja, jak i prawo ograniczonego wyboru sugerowaÅ‚y impas. l znów "teoretycznie" miaÅ‚ racjÄ™. Ale nie zauważyÅ‚, że do wygrania kontraktu nie tylko nie może oddać pika, ale musi jeszcze ustawić W na przymusie treflowo-karowym. A to bÄ™dzie możliwe tylko wtedy, gdy E bÄ™dzie miaÅ‚ po dublu w mÅ‚odszych kolorach, czyli skÅ‚ad 2-7-2-2.


 D 7 3 2
 K 7 6
 A 2
 A 9 3 2

 4
 D W 10 5 2
 W 10 5 4 3
 6 4
 10 8 6
 A 4 3
 K 9 8 6
 D W 5

 A K W 9 5
 9 8
 D 7
 K 10 8 7


S gra 4. D, król, as i odwrót blotkÄ… kier. W wziÄ…Å‚ na dziesiÄ…tkÄ™ i zagraÅ‚ W. S zabiÅ‚ asem, przebiÅ‚ kiera, Å›ciÄ…gnÄ…Å‚ trzy razy atu i wpuÅ›ciÅ‚ E do rÄ™ki K. Ten, bojÄ…c siÄ™ wyjść pod podwójny renons, wyszedÅ‚ w D, umożliwiajÄ…c realizacjÄ™ kontraktu. l znów wystarczyÅ‚o wyliczyć rÄ™kÄ™ S. Wiadomo, że ma on 5 pików i 2 kiery. Jeżeli wiec ma dubla karo, to ma 4 trefle i wyjÅ›cie pod podwójny renons nic rozgrywajÄ…cemu nie da. Można również policzyć lewy rozgrywajÄ…cego: 5 atutowych, jedna karowa i co najwyżej 2 trefle - w sumie osiem. WyjÅ›cie pod podwójny renons da wiÄ™c co najwyżej dziewiÄ…tÄ… lewÄ™, ale nigdy nie da dziesiÄ…tej.

A teraz - dla pokrzepienia - rozdanie z meczu o mistrzostwo świata pomiędzy Argentyną a USA:



 W 7 6
 W 2
 A 7 5 2
 D 10 7 4

 K D 5 4 3
 8 3
 W 3
 W 9 3 2
 A 10 9 2
 7 4
 K 10 9 8 4
 8 6

 8
 A K D 10 9 6 5
 D 5
 A K 5


ArgentyÅ„czyk na S rozgrywaÅ‚ kontrakt 6. Wist: król i blotka pik.
S przebił i zaczął ściągać atuty, wyrzucając ze stołu trzy blotki karo i
W. Na ostatnie atu W zrobiÅ‚ bÅ‚Ä…d, wyrzucajÄ…c W zamiast D, czym umożliwiÅ‚ S wyliczenie swojej rÄ™ki. Na zagranego bowiem A musiaÅ‚ dodać D, zdradzajÄ…c, że miaÅ‚ tylko dwa kara. RozgrywajÄ…cy mógÅ‚ wiÄ™c Å‚atwo wyliczyć, że E ma co najwyżej dwa trefle, a jednak zagraÅ‚ trefle z góry, przegrywajÄ…c bez jednej.



wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl