Autor: Andrzej Cichoń Artykuł z m-ka BRYDŻ 9/1987
GRACZ RAZ PUSZCZA
♠
A K 8 5
♥
A W 2
♦
D 10 9 8
♣
W 2
♠
7 6
♥
K D 8 7 5 3
♦
5 2
♣
A 10 5
♠
D 10 4
♥
10
♦
W 7 4 3
♣
9 8 7 4 3
♠
W 9 3 2
♥
9 6 4
♦
A K 6
♣
K D 5
W turnieju na maksy, S grajÄ…cy 4♠ po ataku królem kier, dÅ‚ugo myÅ›laÅ‚ nad doÅ‚ożeniem do pierwszej lewy. Najwidoczniej naczytaÅ‚ siÄ™ różnych ,,strategii pierwszej lewy" i miaÅ‚ ochotÄ™ popisać siÄ™ czymÅ› bÅ‚yskotliwym.
Zniecierpliwiony Kazio BiaÅ‚y na E wreszcie nie wytrzymaÅ‚ i wsparÅ‚ go dobrÄ… radÄ…: "gracz raz puszcza", a S, choć dość nieufnie, zastosowaÅ‚ siÄ™ do tej wskazówki. ZagraÅ‚em wiÄ™c trójkÄ™ kier, a ponieważ S nie czytaÅ‚ jeszcze książki o „technice drugiej lewy", wystraszony nagÅ‚ym domniemaniem, że mogÅ‚em wyjść z drugiego króla, postawiÅ‚ asa. Przebitka, odwrót trefl, Å›ciÄ…gniÄ™cie damy kier i, zgodnie ze wskazaniami nie wydanej jeszcze książki „Taktyka obroÅ„cy w lewie piÄ…tej", kolejny kier, promujÄ…cy damÄ™ atu.
♠
10 7
♥
A 7 4
♦
7 5 2
♣
A D 8 7 3
♠
8 5 2
♥
10 5 3 2
♦
K D 10 9
♣
9 4
♠
K 9 4 3
♥
W 9 6
♦
8 6
♣
10 6 5 2
♠
A D W 6
♥
K D 8
♦
A W 4 3
♣
K W
Inny S, grajÄ…cy tu szlemika bezatutowego po wiÅ›cie królem karo, również byÅ‚ nieźle przygotowany technicznie. Raz wiÄ™c przepuÅ›ciÅ‚. DoszedÅ‚ widać do wniosku, że, jest to pozycja, w której
dobry technicznie gracz raz puszcza, redukujÄ…c lewy do przymusu.
I rzeczywiÅ›cie! Przymus zaszedÅ‚. Na trzeciego i czwartego trefla S wyrzuciÅ‚ z rÄ™ki dwa kara, ale przy piÄ…tym treflu wystÄ…piÅ‚ samobójczy jednokolorowy przymus pikowy - zrzucenie blotki pik powodowaÅ‚o konieczność wziÄ™cia pierwszej lewy pikowej na figurÄ™ w rÄ™ce; ewentualne zrzuceniu figury pik pozwoliÅ‚oby E na pobicie dziesiÄ…tki królem. A tymczasem wziÄ™cie pierwszej lewy asem karo pozwalaÅ‚o zachować w pikach A D W 6 i wygrać po zagraniu dziesiÄ…tkÄ… ze stoÅ‚u.
Może więc gracz nie powinien puszczać?
♠
A 10 4 3
♥
D 9 3
♦
D W 10 4
♣
W 5
♠
5 2
♥
A W 5
♦
3
♣
D 9 7 6 4 3 2
♠
K 9 8 6
♥
4 2
♦
8 6 3
♣
A K 10 8
♠
D W 7
♥
K 10 8 7 6
♦
A K 9 7 5
♣
---
West
North
East
South
pas
pas
1 ♥
pas
1 ♠
pas
2 ♦
pas
3 ♥
pas
4 ♥
pas...
W wyszedÅ‚ szóstkÄ… trefl, S przebiÅ‚ podÅ‚ożonego króla i zagraÅ‚ damÄ™ pik do mego króla. Ponownie zagraÅ‚em trefla, a S znów przebiÅ‚. MiaÅ‚ teraz zlokalizowanego asa kier, gdyż pokazaÅ‚em już 10 PC w kolorach czarnych, a nie otworzyÅ‚em licytacji. Zamiast jednak zagrać króla kier, co pozwalaÅ‚o zachować caÅ‚kowitÄ… kontrolÄ™ nad rozdaniem, rozgrywajÄ…cy zagraÅ‚ nieszczęśliwie blotkÄ™ atu do damy. Teraz spostrzegÅ‚, że odwrócenie w atu może skoÅ„czyć siÄ™ wpadkÄ… bez czterech, zaczÄ…Å‚ wiÄ™c grać piki. Do trzeciego i czwartego pika W wyrzuciÅ‚ karo i trefla. Teraz rozgrywajÄ…cy przerzuciÅ‚ siÄ™ na kara. Do trzech kolejnych kar mój partner wyrzuciÅ‚ trzy trefle, wreszcie do czwartego kara ostatniego trefla, a ja przebiÅ‚em.
Gdy trzeba, gracz puszcza sześć razy!