<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Andrzej Cichoń
Artykuł z m-ka BRYDŻ 9/1987

GRACZ RAZ PUSZCZA


 
 A K 8 5
 A W 2
 D 10 9 8
 W 2
 
 7 6
 K D 8 7 5 3
 5 2
 A 10 5
 D 10 4
 10
 W 7 4 3
 9 8 7 4 3
 
 W 9 3 2
 9 6 4
 A K 6
 K D 5
 

W turnieju na maksy, S grajÄ…cy 4♠  po ataku królem kier, dÅ‚ugo myÅ›laÅ‚ nad doÅ‚ożeniem do pierwszej lewy. Najwidoczniej naczytaÅ‚ siÄ™ różnych ,,strategii pierwszej lewy" i miaÅ‚ ochotÄ™ popisać siÄ™ czymÅ› bÅ‚yskotliwym.
Zniecierpliwiony Kazio BiaÅ‚y na E wreszcie nie wytrzymaÅ‚ i wsparÅ‚ go dobrÄ… radÄ…: "gracz raz puszcza", a S, choć dość nieufnie, zastosowaÅ‚ siÄ™ do tej wskazówki. ZagraÅ‚em wiÄ™c trójkÄ™ kier, a ponieważ S nie czytaÅ‚ jeszcze książki o „technice drugiej lewy", wystraszony nagÅ‚ym domniemaniem, że mogÅ‚em wyjść z drugiego króla, postawiÅ‚ asa. Przebitka, odwrót trefl, Å›ciÄ…gniÄ™cie damy kier i, zgodnie ze wskazaniami nie wydanej jeszcze książki „Taktyka obroÅ„cy w lewie piÄ…tej", kolejny kier, promujÄ…cy damÄ™ atu.

 
10 7
A 7 4
7 5 2
A D 8 7 3
 
8 5 2
10 5 3 2
K D 10 9
9 4
K 9 4 3
W 9 6
8 6
10 6 5 2
 
A D W 6
K D 8
A W 4 3
K W
 

Inny S, grajÄ…cy tu szlemika bezatutowego po wiÅ›cie królem karo, również byÅ‚ nieźle przygotowany technicznie. Raz wiÄ™c przepuÅ›ciÅ‚. DoszedÅ‚ widać do wniosku, że, jest to pozycja, w której
dobry technicznie gracz raz puszcza, redukujÄ…c lewy do przymusu.
I rzeczywiÅ›cie! Przymus zaszedÅ‚. Na trzeciego i czwartego trefla S wyrzuciÅ‚ z rÄ™ki dwa kara, ale przy piÄ…tym treflu wystÄ…piÅ‚ samobójczy jednokolorowy przymus pikowy - zrzucenie blotki pik powodowaÅ‚o konieczność wziÄ™cia pierwszej lewy pikowej na figurÄ™ w rÄ™ce; ewentualne zrzuceniu figury pik pozwoliÅ‚oby E na pobicie dziesiÄ…tki królem. A tymczasem wziÄ™cie pierwszej lewy asem karo pozwalaÅ‚o zachować w pikach A D W 6 i wygrać po zagraniu dziesiÄ…tkÄ… ze stoÅ‚u.
Może więc gracz nie powinien puszczać?

 
A 10 4 3
D 9 3
D W 10 4
W 5
 
5 2
A W 5
3
D 9 7 6 4 3 2
K 9 8 6
4 2
8 6 3
A K 10 8
 
D W 7
K 10 8 7 6
A K 9 7 5
---
 

West North East South
  pas
 pas  1
pas 1  pas 2
pas  3  pas 4
    pas...
     

W wyszedÅ‚ szóstkÄ… trefl, S przebiÅ‚ podÅ‚ożonego króla i zagraÅ‚ damÄ™ pik do mego króla. Ponownie zagraÅ‚em trefla, a S znów przebiÅ‚. MiaÅ‚ teraz zlokalizowanego asa kier, gdyż pokazaÅ‚em już 10 PC w kolorach czarnych, a nie otworzyÅ‚em licytacji. Zamiast jednak zagrać króla kier, co pozwalaÅ‚o zachować caÅ‚kowitÄ… kontrolÄ™ nad rozdaniem, rozgrywajÄ…cy zagraÅ‚ nieszczęśliwie blotkÄ™ atu do damy. Teraz spostrzegÅ‚, że odwrócenie w atu może skoÅ„czyć siÄ™ wpadkÄ… bez czterech, zaczÄ…Å‚ wiÄ™c grać piki. Do trzeciego i czwartego pika W wyrzuciÅ‚ karo i trefla. Teraz rozgrywajÄ…cy przerzuciÅ‚ siÄ™ na kara. Do trzech kolejnych kar mój partner wyrzuciÅ‚ trzy trefle, wreszcie do czwartego kara ostatniego trefla, a ja przebiÅ‚em.
Gdy trzeba, gracz puszcza sześć razy!


wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl