<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Krzysztof Jassem
Artykuł ze Świata Brydża 2/1991

BRYDÅ» U SMURFÓW
XXI WIEK



Położył się Marzyciel na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu i marzy:
„Jaka szkoda, że te obÅ‚oczki pÅ‚ynÄ…ce
Nie sÄ… z waniliowego kremu...
A te okulary różowe
Że to nie lody waniliowe...
A za okularami buzia niebieska taka
Że to znowu jest gęba Ważniaka".
Leży Marzyciel na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu i słyszy:

- ProszÄ™ paÅ„stwa, a oto pierwszy zawodnik drużyny Smurfodromu Ujemnego, Arcyważniak Galaktyczny! (brawa, wiwaty i gwizdy). Arcyważniakowi partneruje sÅ‚ynny Kosmiczny SuperSmurf! (wiwaty, gwizdy, brawa). Para ta wystÄ…pi w pojedynku przeciwko znakomitym reprezentantom Smurfodromu Dodatniego: piÄ™knej platynowej  Ragazzy (brawa, wiwaty, maÅ‚o gwizdów) i gÅ‚ównemu analitykowi Smurfodromu Dodatniego, przystojnemu Marzyciello (piski nastolatek, szaleÅ„stwo). Czy ekrany w obu Smurfodromach sÄ… gotowe? To zaczynamy!









    SuperSmurf
Ragazza
7 5 3 2
D W
A 10 8
A 9 8 7








          Arcyważniak
 ♠ 
 D 10 9 4   
 ♥  K 10 9 8
 ♦  D 9 7
 ♣  5 4
 A W
 7 6 5
 W 6 5 4
 D 6 3 2
 
 Marzyciello
K 8 6
A 4 3 2
K 3 2
K W 10
 

  - LicytacjÄ™ otwiera przystojny Marzyciello.. Jedno trefl, proszÄ™ paÅ„stwa! (pomruk zgodnoÅ›ci). SuperSmurf pasuje, piÄ™kna Ragazza licytuje jedno pik (mieszajÄ… siÄ™ gwizdy i brawa). Arcyważniak pasuje, Marzyciello licytuje jedno bez atu (pomruk zgodnoÅ›ci). SuperSmurf pasuje, a Ragazza myÅ›li (na
piÄ™cie). Dwa bez atu! (radość w Smurfodromie Dodatnim). Arcyważniak pasuje, Marzyciello zapowiada trzy bez atu i obiegajÄ… pasy. SuperSmurf bÅ‚yskawicznie wistuje w dziesiÄ…tkÄ™ kier (nadzieja w Smurfodromie Ujemnym, niepokój w Smurfodromie Dodatnim). Marzyciello bierze lewÄ™ na damÄ™ i gra maÅ‚ego trefla. Walet z rÄ™ki bierze lewÄ™ (brawo Marzyciello!). RozgrywajÄ…cy gra z rÄ™ki szóstkÄ™ pik (chwila konsternacji, a potem piski i wiwaty). W i N dokÅ‚adajÄ… blotki. Arcyważniak myÅ›li.
Mamy chwilÄ™ czasu proszÄ™ paÅ„stwa, przeanalizujemy sytuacjÄ™. Jeżeli Arcyważniak weźmie waletem i odwróci w kiera, to rozgrywajÄ…cy przepuÅ›ci. Powtórzonego kiera zabije asem (ze stoÅ‚u karo) i zagra kolejnego pika. Arcyważniak weźmie asem i zagra w karo. Marzyciello weźmie w stole i zaimpasuje powtórnie trefla, Å›ciÄ…gnie króla pik i zgra króla trefl, wymuszajÄ…c od W wyrzucenie kara. W koÅ„cówce E zostanie wpuszczony karem, aby dać dziewiÄ…tÄ… lewÄ™ na asa trefl.
Ale uwaga! Arcyważniak powoli wykÅ‚ada kartÄ™: as pik, proszÄ™ paÅ„stwa! (taniec radoÅ›ci w Smurfodromie Ujemnym). Arcyważniak kontynuuje waletem pik, Marzyciello przepuszcza, SuperSmurf przejmuje damÄ… i powtarza pika (Arcyważniak rozstaje siÄ™ z karem). Ale na przystojnym Marzyciello wysiÅ‚ki przeciwników nie robiÄ… żadnego wrażenia. RozgrywajÄ…cy gra króla i asa trefl, SuperSmurf wyrzuca karo. Marzyciello prosi ze stoÅ‚u pika (cisza, brak zrozumienia), E oraz S wyrzucajÄ… kiery. SuperSmurf bierze lewÄ™, ale nie wyglÄ…da na zadowolonego.









    SuperSmurf

Ragazza
---
D
 A 10 8
 9








          Arcyważniak
 ♠
 ---             
 ♥
 K 9 8
 ♦  D 9
 ♣
 ---
 ---
 7
 W 6 5
 D
 

 Marzyciello
---
 A 4
 K 3 2
 ---
 

SuperSmurf gra króla kier i bierze lewÄ™ (pojedyncze oklaski, coraz gÅ‚oÅ›niejsze brawa). SuperSmurf gra kolejnego kiera, Marzyciel prosi ze stoÅ‚u karo, a co ma wyrzucić Arcyważniak Galaktyczny? ProszÄ™ paÅ„stwa, Arcyważniak chowa karty do pudeÅ‚ka (eksplozja radoÅ›ci w Smurfodromie Dodatnim).
- Ale oto proszę państwa, na stole leży już następne rozdanie:









        SuperSmurf

Ragazza
D 3
10 6 4
A D W 6 4
A D 3








          Arcyważniak
 ♠
 7 5 4             
 ♥  A 8 5 3
 ♦  K 9 7 2
 ♣  8 5
W 10 8 2
K D 7
10 8 5
10 6 4
 

 Marzyciello
A K 9 5
W 9 2
3
K W 9 7 2
 

 - Arcyważniak pasuje, Marzyciello otwiera licytacjÄ™ jednym treflem. SuperSmurf pasuje, Ragazza licytuje dwa karo, Arcyważniak - pas, Marzyciello zgÅ‚asza piki. Pas od SuperSmurfa, piÄ™kna Ragazza licytuje trzy trefl (zaniepokojenie w Smurfodromie dodatnim). Arcyważniak pasuje, a Marzyciello... ProszÄ™ paÅ„stwa, staÅ‚o siÄ™: Marzyciello zalicytowaÅ‚ cztery trefle (rozpacz w jednym i szalona radość w drugim Smurfodromie). Ragazza alertuje ostatniÄ… odżywkÄ™, ale to już nic nie pomoże: trzy bez atu zostaÅ‚o przekroczone! Ragazza licytuje cztery karo, Arcyważniak pasuje, a Marzyciello licytuje...sześć trefli!
Kosztowne nieporozumienie proszę państwa. Pięć trefli miało szansę po nietrafionym wiście, natomiast szlemik jest bez szans. Zobaczymy w co zawistuje Kosmiczny SuperSmurf. Widzę, że zapytuje on Ragazzę o znaczenie odzywki cztery trefl. Słyszę, że było to pytanie o wartości w kierach. SuperSmurf pyta o znaczenie odpowiedzi
cztery karo. Marzyciello odpowiada... Coś nieprawdopodobnego! Cztery karo oznaczało trzecią dziesiątkę z niezłą blotką. Bardzo precyzyjny system, ale o co w takim razie chodziło przystojnemu Marzyciello?
 - Marzyciello wistuje w dwójkÄ™ karo (lekkie zaniepokojenie w Smurfodromie Ujemnym, lekkie poruszenie w Smurfodromie Dodatnim). Marzyciello bierze lewÄ™ na damÄ™, ale moim zdaniem nawet to zagranie nie rokuje mu wiÄ™kszych szans na zwyciÄ™stwo. RozgrywajÄ…cy Å›ciÄ…ga asa karo i przebi
ja trzecie karo. Marzyciello gra trefla do damy i prosi o kolejne karo. Arcyważniak wyrzuca kiera, a Marzyciello przebija.      









        SuperSmurf

Ragazza
D 3
10 6 4
W
A 3








          Arcyważniak
 ♠
 7 5 4             
 ♥  A 8 5 3
 ♦  ---
 ♣  5
W 10 8 2
K D
---
10 6
 

 Marzyciello
A K 9 5
W 9
---
K W
 

- Marzyciello gra króla trefl i trefla do asa. NastÄ™pnie prosi o waleta karo. Arcyważniak wyrzuca damÄ™ kier. WidzÄ™ lekki uÅ›miech na twarzy rozgrywajÄ…cego. Marzyciello pozbywa siÄ™ dziewiÄ…tki kier. Dama pik ze stoÅ‚u i blotka pik. WidzÄ™ lekki niepokój w oczach Arcyważniaka, kiedy kÅ‚adzie dziesiÄ…tkÄ™ pik.









        SuperSmurf

Ragazza
---
10 6 4
---
---








         Arcyważniak
 ♠
 ---             
 ♥  A 8 5
 ♦  ---
 ♣  ---
W 8
K
---
---
 

 Marzyciello
A 9
W
---
---
 

- Marzyciello wychodzi w waleta kier i pokazujÄ…c karty z uÅ›miechem pyta: „Który z panów ma ochotÄ™ na tÄ™ lewÄ™?" Przeciwnicy chowajÄ… karty do pudeÅ‚ka. A wiÄ™c wygraÅ‚, proszÄ™ paÅ„stwa! Nieprawdopodobne staÅ‚o siÄ™ faktem! (Niech żyje Marzyciello, najlepszy brydżysta w caÅ‚ym ukÅ‚adzie MiÄ™dzySmurfnym, niech żyje!) SÅ‚yszÄ™, że Ragazza coÅ› mówi do naszego bohatera. Przybliżmy mikrofon: „...zajÄ™ty dziÅ› wieczorem?" - nie przeszkadzajmy, to chyba prywatna rozmowa...
- Marzycielu, wstawaj.
- Czego sobie pan życzy, drogi Arcyważniaku Galaktyczny?
- Co ty tam pleciesz, Marzycielu?! Zresztą nieważne. Wstawaj szybko, bo brakuje czwartego.
Nie było rzeczą łatwą oderwać Marzyciela od jego cudownych wizji, ale też nfe było siły na Ważniaka, kiedy miał ochotę sobie pograć.
„CoÅ› niesamowitego", pomyÅ›laÅ‚ Marzyciel oglÄ…dajÄ…c swoje karty w pierwszym rozdaniu:

A K 9 5
W 9 2
4 3
K W 9 7 2

Ważniak spasował, Marzycie! otworzył licytację odżywką jedno trefi. Osiłek spasował, a Smurfetka zalicytowała dwa karo. Marzyciel zapowiedział dwa piki. Teraz ku zdziwieniu Marzyciela Smurfetka wrzuciła trzy bez atu.
- Cztery trefl - Marzyciel nie dawaÅ‚ za wygranÄ…. Smurfetka bezmyÅ›lnie „dopchnęła piÄ…tego", ale na szczęście gÅ‚os jeszcze miaÅ‚ Marzyciel, który oczywiÅ›cie zalicytowaÅ‚ szlemika.
Osiłek nie zadawał żadnych pytań przed wistem. Pociągnął asa kier, a Ważniak wziął dwie następne lewy na mariasza.
- Czy nic ci nie dolega, Marzycielu? - spytała troskliwie Smurfetka.
- Ależ skÄ…d. PosÅ‚uchajcie. Gdyby OsiÅ‚ek nie wyszedÅ‚ w kiera, to ja bym zaimpasowaÅ‚ karo, przebiÅ‚ karo, przebiÅ‚ drugie karo i w koÅ„cu szóstka kier wzięłaby dwunastÄ… lewÄ™.
- Niestety, przykro mi chłopcy, ale w tych warunkach nie mogę grać z Marzycielem. Może znajdzie się jakiś zastępca.
- Jest tylko Åšpioch, ale czy to ma sens?
- Obudźcie Śpiocha, jeśli chcecie, żebyśmy dalej grali.
- Ale po co? - oponował Marzyciel. Zobaczycie, za chwilę wygram takie piękne trzy bez atu.
Ten ostatni argument tylko jakby pogorszył sytuację Marzyciela. Odchodząc od stołu w smutku i poniżeniu, Marzyciel dosłyszał ostatnie dźwięki licytacji:
Smurfetka: dwa bez atu.
Śpioch: to ja trzy bez atu. Ojej, przecież to ja będę rozgrywał.
                               
                                       


wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl